בשל אספקת הנשק לרוסיה: המערב יטיל סנקציות נוספות על איראן

על אף הניסיונות של הרפובליקה האיסלאמית להכחיש את מעורבותה במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, המידע המודיעיני והתצלומים מההתקפה האחרונה לא משאירים מקום לספק, ולכן ארה"ב והאיחוד האירופי החליטו על שורת סנקציות נוספות על איראן. רוסיה נואשת לנשק: פנתה לצפון קוריאה לסיוע

זמן צפייה: 01:33

ארצות הברית מתכוננת להטיל שורה נוספת של סקנציות נרחבות על איראן בעקבות אספקת המטוסים-ללא-טייס (מל"ט) לרוסיה, כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. בנוסף לכך, האיחוד האירופי הודיע גם הוא על כוונה להטיל סנקציות נוספות על איראן וכן על רוסיה, בעקבות ההפצצות האחרונות בבירת אוקראינה קייב ובערים נוספות.

על פי הדיווח, בנוסף ל-2,400 המל"טים מסוג "קמיקזה", המכונים גם מל"טים "מתאבדים", איראן חימשה את רוסיה בטילים בליסטים מסוג קרקע-קרקע. אולם התחמושת הזו ככל הנראה לא מספיקה לרוסיה, שפנתה לצפון קוריאה בבקשה לרכוש ממנה נשק נוסף. מהלך זה מראה על אוזלת היד של צבא רוסיה, שנכון להיום לא מצליח להשיג יעדים משמעותיים בשדה הקרב, פרט להטלת טרור באמצעות הפצצות מרחוק.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

שוטרים אוקראינים יורים במל''טים שנשלחו מרוסיה
שוטרים אוקראינים יורים במל''טים שנשלחו מרוסיה

הבוקר נשמעו מספר פיצוצים בבירה קייב, במסגרת מתקפה רוסית באמצעות מל"טים מסוג "קמיקזה". גורם מחיל האוויר האוקראיני טען כי מאז אתמול בלילה 37 מל"טים נהרסו על ידי הכוחות האוקראינים, כולם הגיעו לשטח המדינה מהדרום.

מניין ההרוגים עומד הערב על שבעה בני אדם, מתוכם שלושה נהרגו בקייב וארבעה נוספים נהרגו ממתקפה על מתקן אנרגיה בסומי, כך לפי דיווח של ה-BBC. על-פי ראש הממשלה דניס שמיהול, הצבא הרוסי פגע בתשתיות קריטיות בשלושה מחוזות באוקראינה, מה שהוביל לניתוק החשמל במאות כפרים בסביבת קייב, דניפרו וסומי. ברוסיה הגיבו ואמרו כי "כל המטרות המיועדות נפגעו".

פגיעת מל''ט רוסי בקייב
פגיעת מל''ט רוסי בקייב | צילום: רויטרס

פיצוץ משאית שמן במיקולאייב, אוקראינה, ממל''ט רוסי מתאבד
פיצוץ משאית שמן במיקולאייב ממל''ט רוסי תוצרת איראן, ארבעה בני אדם נהרגו | צילום: רויטרס

"מתקני הצבא האוקראיני ומערכות האנרגיה" היו המטרות במתקפה הבוקר, כך אישרו ברוסיה. סגן שר הפנים האוקראיני הזהיר כי "רוסיה מחפשת לתקוף את כל המתקנים הקשורים לאנרגיה, הם מעוניינים לזרוע כאוס בתעשייה". ראש הלשכה של הנשיא זלנסקי, אנדריי ירמק, אמר: "זה מראה על הייאוש שלהם".

אמש, שעות ספורות לפני המתקפה, שלושה מל"טים "מתאבדים" פגעו במשאית שמן חמניות בעיר הנמל מיקולאייב והביאו לפיצוצה. אנדריי ירמאק, ראש הסגל של הנשיא זלנסקי, אמר: "זה מצביע על הייאוש של הרוסים". ירמאק הוסיף כי תקיפות הקמיקזה של רוסיה הן בבחינת "פרפורי גסיסה". הוא אמר מיד לאחר התקיפה כי מדינתו זקוקה למערכות הגנה אווירית "כמה שיותר מהר".

הפצצות בקייב, הבוקר
הפצצות בקייב, הבוקר | צילום: רויטרס

גם בגזרת ישראל-רוסיה מנסים היום להנמיך את הלהבות, לאחר תגובת נשיא וראש ממשלת רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב, על דבריו של שר התפוצות נחמן שי בנוגע לסיוע צביאי לאוקראינה. שי צייץ אתמול בחשבון הטוויטר שלו: "הגיעה העת שנגיש לאוקראינה סיוע צבאי כפי שעושות ארה״ב ומדינות נאט"ו", על כך הגיב מדבדב במסר מאיים ואמר: "משלוחי נשק שיגיעו מישראל לאוקראינה - יהרסו את היחסים בין מוסקווה ותל אביב".

במשרד החוץ מיהרו היום להתנער מדבריו של השר, וגורמים רשמיים מסרו כי הדברים שנאמרו הם עמדתו האישית בלבד, ולא עמדת מדינת ישראל. גם שרת הפנים איילת שקד הגיבה על דברים אלו בריאיון שנערך עימה הערב במהדורה המרכזית וקראה להתבטאות של שי "חסרת אחריות".