פומפאו: "ראיות רבות מצביעות על כך שהנגיף הגיע ממעבדה בווהאן"

שר החוץ האמריקני טען, בניגוד לעמדת חוקרים רבים, כי ישנה כמות נרחבת של עדויות לכך שמקור המגפה נעוץ במעבדה במחוז חוביי. עם זאת, סירב להשיב אם הוא סבור שהנגיף הופץ בכוונה

זמן צפייה: 13:38

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הצהיר היום (ראשון) כי "ישנה כמות משמעותית של ראיות המצביעות על כך שמקור הקורונה נעוץ במעבדה בווהאן". את הדברים אמר בריאיון לרשת ABC.  עם זאת, סירב פומפאו להשיב אם הוא סבור שהנגיף הופץ בכוונה תחילה.

נוסף לכך, האשים פומפאו את סין בכך שעשתה מאמצים נרחבים להסתיר מהעולם את ממדי המגפה. "מדובר בצעדי הטעיה קומוניסטיים קלאסיים", טען שר החוץ, "שיצרו סיכון ענק. אנחנו נטיל אחריות על האשמים בכך".

עם זאת, בכירה בארגון הבריאות העולמי טענה כי על פי כל ההוכחות - מדובר בנגיף שמקורו בטבע. "מקורו של הנגיף - בעטלפים", הסבירה. "מה שעלינו לעשות הוא להבין את מה שאנו מכנים 'הגורם המתווך'. איזו חיה נדבקה מהעטלף והדביקה בני אדם. חשוב מאוד שנבין זאת".

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

ביום שישי אישר מנהל התרופות והמזון האמריקני את השימוש ברמדסיביר, התרופה שפיתחה חברת גיליאד, לשימוש עבור חולי קורונה. אישור התרופה, שפותחה במקור טיפול בנגיף האבולה, נועד לחולי קורונה המאושפזים במצב קשה. מחקר שבוצע לאחרונה בתרופה גילה כי השימוש בה קיצר את זמן ההחלמה עבור חולים במצב קשה. עם זאת, אישור של מנהל התרופות והמזון עדיין אינו אישור רשמי, שבשבילו צריך סקירה רחבה יותר של התרופה והשפעותיה.

במהלך פגישה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחדר הסגלגל, אמר מנכ"ל גיליאד, דניאל אודיי, שהאישור הינו צעד ראשון חשוב, וציין שהחברה תתרום 1.5 מיליון מבחנות עם התרופה. סטיבן האן, העומד בראש מנהל התרופות והמזון, אמר במהלך הפגישה כי "זהו האישור הראשון שניתן לטיפול בחולי קורונה, כך שאנו גאים מאוד להיות חלק מכך".

ממידע שעלה ממחקר שפורסם על ידי מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב, התרופה הפחיתה את השהייה באשפוז של חולים ב-31% לעומת אלה שטופלו בתרופת דמה, אך לא שיפרה את אחוזי התמותה באופן משמעותי.