"פומפאו: יש לנו תוכנית מגירה למקרה שישראל תספח חלקים בגדה"

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי שר החוץ האמריקני הביע בשיחה סגורה ספק בנוגע ליכולתה של תוכנית השלום של טראמפ להצליח, ואמר: "אני מבין למה אנשים חושבים שרק הישראלים יאהבו את העסקה"

זמן צפייה: 00:19

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס לאחרונה בשיחה עם מנהיגים יהודים בניו יורק לתוכנית השלום של טראמפ, ואמר בין היתר כי לממשל האמריקני יש תוכנית מגירה למקרה שישראל תספח חלקים מהגדה המערבית. כך דווח הלילה (שני) ב"וושינגטון פוסט".

פומפאו הביע ספק בנוגע ליכולתה של התוכנית להצליח. "אנשים עשויים לטעון שהתוכנית בלתי ניתנת ליישום ולא תתפוס תאוצה", אמר. "ייתכן שהתוכנית תידחה, יכול להיות שאנשים יאמרו שהתוכנית לא טובה עבורם".

U.s. Secretary Of State Mike Pompeo Speaks At The Aipac Policy Conference In Washington
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

לעוד כתבות בנושא >>

טראמפ על הבחירות: "ישראל הסתבכה – עליה להתאפס על עצמה"

קושנר: "לפלסטינים זכות לממש את הגדרתם העצמית"

טראמפ על הבחירות: "ישראל הסתבכה – עליה להתאפס על עצמה"

"לוקח לנו יותר זמן לפרסם את התוכנית משחשבתי, אם לומר בעדינות", הסביר שר החוץ האמריקני בפגישה הסגורה. "אין הבטחות שאנחנו נהיה אלה שנביא לפריצת דרך בקונפליט הישראלי-פלסטיני, אני מקווה שכולם ייקחו חלק באופן רציני".

"אני מבין למה אנשים חושבים שזו תהיה עסקה שרק הישראלים יאהבו", הוסיף פומפאו. "אני מקווה שכולם ייתנו לתוכנית מקום וייתנו לה זמן לשקוע".

במקביל, הלילה פורסם כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר שעומד בראש צוות השלום של הבית הלבן אמר כי הוא סבור שהפלסטינים זכאים לממש את זכותם להגדרה עצמית. בריאיון ל-HBO-Axios, שצולם בטרם פוזרה הכנסת ה-21 ושודר הלילה, סירב קושנר לפרט כיצד יבוא לידי ביטוי מימוש זכות זו בתוכנית המאה שצפויה להתפרסם החודש.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

על פי הדין הבין-לאומי, מימוש הגדרה עצמית מתבטא בזכות לריבונות, אך לטענתו של קושנר: "לא בטוח שבעת הזו הפלסטינים יכולים לנהל את ענייניהם באופן עצמאי", אמר והוסיף: "הם יצטרכו לבצע שורה של רפורמות שנוגעות לכלכלה, לדמוקרטיה ולשלטון החוק".

קושנר אמר בראיון כי קיים הבדל בין העם הפלסטיני וההנהגה הפלסטינית. לדבריו כשהוא מדבר עם אזרחים פלסטינים הוא מתרשם כי הם בעיקר רוצים לשפר את רמת החיים שלהם ומנגד ההנהגה עוסקת בעיקר בנושאים מדיניים.

יועצו של הנשיא נשאל בראיון האם הוא סבור שליהודים יש זכות על הגדה המערבית שניתנה להם על ידי אלוהים. "בעבודה שלי לא חשוב מה אני מאמין", קושנר השיב. "אלא לאיזה כיוון הנשיא רוצה להתקדם ועל מה שני הצדדים יכולים להסכים".

נתניהו נפגש עם טראמפ
נתניהו נפגש עם טראמפ | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לסבב השני של הבחירות בישראל. "ישראל הסתבכה בבחירות", אמר לכתבים על מדשאות הבית הלבן טרם המראתו לאירופה. "הישראלים צריכים להתאפס על עצמם. נתניהו נבחר ועכשיו הם יצטרכו לעבור את כל התהליך מחדש – אנחנו לא מרוצים מכך".

אתמול דווח כי ממשל טראמפ החליט לדחות את הצגת "תוכנית המאה" שהייתה מתוכננת לחודש הקרוב. על פי ידיעה שפורסמה בעיתון "אל-חליג' און-ליין" הרואה אור במפרץ הפרסי, בכירים ברשות הפסלטינית מסרו כי מועד פרסום התכנית ידחה לשנת 2020. עוד אמרו הבכירים כי הסיבה העיקרית לשינוי מועד פרסום העסקה הוא חוסר היציבות הפוליטית בישראל, שבעיקרו ההחלטה בשבוע שעבר לצאת לבחירות חוזרות.

סיבה נוספת לדחייה היא סירובה של הרשות הפלסטינית לעיין בהצעה עוד טרם פרסומה וכן בשל עמדתן של חלק מהמדינות הערביות המסרבות לקחת חלק בעסקה, ובראשן ירדן. למרות שינוי מועד הצגת העסקה, הסדנה הכלכלית בבחריין, שאמורה להוות צעד ראשון לקראת יישום הפן הכלכלי של תוכנית השלום תתקיים ללא שינוי בין התאריכים 26-25 ליוני.