ארה"ב: עונש מוות למבצע הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג

כמעט 4 שנים אחרי הטבח האנטישמי הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, חבר המושבעים בבית המשפט פסק גזר דין מוות על רוברט באוורס, הלאומן הקיצוני שרצח 11 יהודים בבית הכנסת "עץ החיים" בשנת 2018

Fmfcmg
בית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג | צילום: רויטרס

בית המשפט בפיטסבורג שבפנסילבניה גזר היום (רביעי) עונש מוות על רוברט באוורס (53), שביצע באוקטובר 2018 את הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בעיר, במהלכו הוא רצח 11 יהודים בעת בה הם התפללו. בכדי לגזור עונש מוות על באוורס, נדרשה הסכמה גורפת של חבר המושבעים - וזו הושגה לאחר דיונים ממושכים, שבסופם הוא הורשע ב-63 אישומים, בניהם "פשע שנאה שגרם למוות".

במהלך דיוני המשפט, נשמעו עדויות של שורדי הטבח והוצגו שלל ראיות המלמדות על האנטישמיות העמוקה של באוורס - בניהן תגובות נגד יהודים שכתב באתרי ימין קיצוני. אישה שהייתה בבית הכנסת "עץ החיים" בזמן האירוע, שהוא הטבח האנטישמי הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית, סיפרה כי היא נורתה בידה ולאחר מכן חזתה במותה של אימה בת ה-97 שנורתה בראשה על ידי באוורס.

Whatsapp Image 2023 08 02 At 1
שמות הנרצחים הוצבו מוץ לבית הכנסת, בשבוע שלאחר הירי

כזכור, באוקטובר 2018, נקטעה תפילת השחרית בבית הכנסת עץ החיים כאשר רוברט באוורס נכנס למקום כשהוא חמוש ברובה חצי אוטומטי, תוך שהוא צועק כי "כל היהודים חייבים למות".

במהלך הטבח הוא עלה מהמרתף לאולם המרכזי ולקומה העליונה תוך שהוא יורה בכל מי שנקרה בדרכו. לאחר קרב יריות עם כוחות הביטחון שהגיעו לזירה הוא נפצע ונלכד. כעת, נגזר עליו עונש מוות כאמור.