לראשונה: הושתלה בהצלחה כליה מחזיר בבן אדם

חלק גוף של חזיר מהונדס גנטית שהושתל בניתוח באמריקני תפקד באופן נורמלי. עם זאת, שאלות רבות נשארות פתוחות לגבי ניתוח שכזה. מנגד, המומחים טוענים "מדובר בפריצת דרך ענקית"

חזיר
חזיר | צילום: שאטרסטוק

היסטוריה מדעית: מנתחים בניו יורק השתילו בהצלחה כליה מחזיר שהונדס גנטית לבן-אדם. לאחר ההשתלה, הכליה המשיכה לתפקד באופן נורמלי. "זה קרה כמעט מיד", סיפר ד''ר רוברט מונטגומרי, מנהל מחלקת ההשתלות בבית החולים לנגון של אוניברסיטת ניו יורק בו התבצע הניתוח.

מדובר בפריצת דרך מדעית, שעתידה לשנות את תחום השתלות האיברים ולעזור לחולים רבים. הכליה גדלה בגופו של חזיר שהונדס גנטית על מנת שלא תידחה בהשתלה אצל בן-אדם. קרוב למועד הניתוח היא הושתלה אצל אדם שסבל ממוות מוחי והמשיכה לתפקד ולבסוף הושתלה בגופו של מטופל שהיה זקוק לה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט יקיים דיון לאחר גילוי מקרה ראשון של זן הדלתא החדש

תקיפת אוהדי בית"ר ירושלים ע"י "לה-פמיליה": המשטרה עצרה חשוד

מהומה במליאה: רגב כינתה את בן ברק "שונא ישראל"

ניתוח השתלת הכליה
ניתוח השתלת הכליה | צילום: רויטרס

על אף ששאלות רבות נשארו פתוחות באשר להשפעות לטווח ארוך של השתלה שכזו, מומחים בתחום רואים בניתוח הזה אבן דרך. "אנחנו צריכים לדעת יותר על התוקף של השתלה כזו", אמר ד''ר דורי שגב, מרצה בתחום ההשתלות באוניברסיטת ג'ון הופקינס שהוסיף כי זוהי "פריצת דרך ענקית".

במשך זמן רב חוקרים ניסו לגדל איברים ראויים להשתלה בבני אדם בעזרת חזירים. אם יצליחו לייצר איברים בדרך זו, ינצלו חייהם של 100,000 אמריקנים הממתינים להשתלה, מהם כ-12 נפטרים בכל יום.