עכשיו זה רשמי: חודש יולי היה החם ביותר בהיסטוריה

ברקע גל החום הקיצוני עמו מתמודדים במדינות רבות בעולם, מדענים אירופאים מצאו כי החודש הקודם היה החם ביותר שתועד אי פעם - עם טמפרטורות הגבוהות ב-1.5 מעלות צלזיוס ממידות החום בעידן הטרום-תעשייתי. "כל שבריר מעלה הוא משמעותי, זה סף שאסור לעבור אותו"

זמן צפייה: 03:17

מדענים אירופאים מצאו באופן רשמי: חודש יולי האחרון היה החם ביותר שתועד, עם יותר מ-1.5 מעלות צלזיוס לעומת השיא בעידן הטרום-תעשייתי שהסתיים בסוף המאה ה-19, כך דווח היום (שלישי) ברשת CNN, על פי נתונים של קופרניקוס - שירות שינויי האקלים של האיחוד האירופי. המדענים מזהירים שזה סף שהעולם צריך להישאר מתחתיו ובכל זאת מתקרב אליו בקצב מסחרר.

כמו כן, החודש שעבר היה חם ב-0.7 מעלות צלזיוס מהממוצע ביולי בין השנים 2020-1991, כך לפי קופרניקוס, והאוקיינוסים היו חמים בחצי מעלה לעומת 30 השנים האחרונות. היום שזכה בתואר המפוקפק של היום החם בהיסטוריה - 6 ביולי.

משתזפים בסנטרל פארק בניו יורק בחודש יולי
משתזפים בסנטרל פארק בניו יורק בחודש יולי | צילום: רויטרס

ההודעה הגיעה לאחר סדרה של גלי חום קטלניים וטמפרטורות שוברות שיאים שהיו יוצאות דופן עבור מספר יבשות, כמו גם חום חסר תקדים באוקיינוס ​​ברחבי העולם. מדעני קופרניקוס אמרו שזהו החודש הראשון בעונת הקיץ, שעבר את סף 1.5 המעלות, ומדענים רואים בכך נקודת מפנה עבור כדור הארץ, כיוון שאם יעבור את הסף הזה, תופעות כמו חום קיצוני, שיטפונות, בצורת, שריפות טבע ומחסור במזון ובמים יהפכו לנפוצות יותר ממה שהן כבר היום.

מדובר בנתון שלא עוקבים אחריו לפי יום או חודש, ומדענים מודאגים במיוחד שהטמפרטורה העולמית תישאר מעל סף 1.5 המעלות לטווח הארוך. עד שנת 2022, העולם התחמם ברמה של בסביבות 1.2 מעלות.

Whatsapp Image 2023 07 27 At 1
נהר לואר בצרפת שהתייבש בשל הקיץ החם | צילום: רויטרס

בשנת 2015, מדינות העולם הסכימו בוועידה של האו"ם שהתקיימה בפריז, צרפת, לנסות למנוע התחממות בטווח של עשרות שנים, זאת כדי למזער את הנזק של משבר האקלים תוך מתן זמן לחברה והכלכלה להיגמל משימוש בדלקים מאובנים המחממים את כדור הארץ.

"למרות ששבירת הסף של 1.5 מעלות צלזיוס למשך יום או שבוע או חודש אינה זהה לשבירתו עבור הממוצע לטווח ארוך, חשוב לעקוב באיזו תדירות ולכמה זמן אנו חורגים ממנו", אמרה רבקה אמרטון, מדענית קופרניקוס. "ככל שהטמפרטורות ימשיכו לעלות, ההשפעות יחמירו ומזג האוויר יהיה אפילו קיצני יותר ממה שחלק מכדור הארץ כבר חווה. ראינו את ההשפעות של אירועים מסוג זה כבר על אנשים ועל הפלנטה שלנו, ולכן כל שבריר מעלה במידת התחממות הוא משמעותי", הוסיפה.

המדען הראשי של "ברקלי ארת'" לאיסוף נתונים סביבתיים, רוברט רוהדה, אמר כי מעבר ל-1.5 מעלות צלזיוס ביולי זו הפעם הראשונה שהסף הזה נחצה במהלך הקיץ בחצי הכדור הצפוני, מה שהופך את זה לרגע קריטי עבור כדור הארץ. "בעוד שהחורפים החמים בצורה יוצאת דופן בולטים, לצפייה בחום קיצוני בקיץ צפויה להיות השפעה ישירה יותר על חייהם של אנשים. הוספת 1.5 מעלות צלזיוס בחורף גורמת לחורף מתון, אך ביצוע זה במהלך הקיץ יכול להוביל לקיצוניות חסרת תקדים".

עם זאת, הוא אמר: "הממוצע של השנה עד היום עדיין מתחת ל-1.5 מעלות צלזיוס, ואנו מוצאים שזה לא סביר ששאר שנת 2023 תהיה חמה מספיק כדי להביא את ממוצע השנה כולה מעל 1.5". מדעני קופרניקוס ציינו שככל שסופת "אל ניניו" ממשיכה להתפתח, העולם עשוי לראות יותר מהפרות הטמפרטורה חסרות התקדים האלה.

"גם אם משבר האקלים לא יאיץ, אלא ימשיך במסלולו הנוכחי, נראה יותר ימים, שבועות, חודשים ושנים עם טמפרטורות שוברות שיאים והשפעות אחרות על מערכת כדור הארץ שלנו", אמר עוד אמרטון. "אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי להפחית את הפליטות ולהגביל את ההתחממות העתידית".

שריפות משתוללות ביוון בחודש יולי
שריפות משתוללות ביוון בחודש יולי | צילום: רויטרס

בחודש שעבר הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי "תם עידן ההתחממות הגלובלית, החל עידן הרתיחה. שינוי האקלים כאן, הוא מבעית, וזאת רק ההתחלה. מנהיגים צריכים להנהיג. בני האדם הם האשמים". גל חום קיצוני הכה בדרום אירופה, סין וארצות הברית, וביוון נאבקו בגל שריפות, כשעשרות אלפים פונו מסביבת האי רודוס.

במקביל, הודו סבלה מהצפות שהגיעו באופן חריג לטאג' מאהל; בפיניקס, ארה"ב, נשבר שיא כשבעיר נמדדה טמפרטורה של 43 מעלות צלזיוס במשך 19 ימים ברצף, ובאיטליה, הרשויות דיווחו על עלייה משמעותית באשפוזים, בזמן שברומא נמדדו 41 מעלות צלזיוס.