אחרי שבועות של סירוב: גרמניה תספק טנקים לאוקראינה

קנצלר גרמניה אולף שולץ הסכים לשלוח לצבא האוקראיני 14 טנקים חדשניים מסוג "לאופרד 2". עד כה גרמניה נמנעה מהמהלך מחשש שתגרום לנאט"ו לתפוס צד ישיר במלחמה. דובר הקרמלין הגיב: "יישרפו כמו כל השאר". במקביל, ארצות הברית הסכימה גם כן לשלוח 30 טנקים מסוג M1 אברמס

Whatsapp Image 2022 04 04 At 2
טנק אוקראיני באזור צ'רניהיב | צילום: רויטרס

לאחר שבועות בהם סירבה, גרמניה החליטה היום (רביעי) לספק לאוקראינה טנקים מסוג "לאופרד 2". קנצלר גרמניה אולף שולץ הסכים לשלוח 14 טנקים מסוג זה המיוצרים במדינה, ואף הסכים לאפשר למדינות נוספות לשלוח טנקים כאלה ששייכים להן. אוקראינה מאמינה שהטנקים הללו יכולים להיות גורם מכריע במלחמה מול רוסיה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן החליט גם הוא לשלוח לפחות 30 טנקים מסוג M1 אברמס.

ברוסיה נראה שלא מתרגשים מהחיזוק הצבאי האוקראיני, כשדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי הטנקים "יישרפו כמו כל השאר". עוד הוסיף פסקוב כי ישנה הערכת יתר של הפוטנציאל שהטנקים יביאו לאוקראינה, ואף כינה את המהלך כ"תוכנית מרושלת". אוקראינה מצידה ממשיכה לטעון כי היא חייבת חיזוק צבאי שכזה על מנת לצלוח את המערכה מול הצבא הרוסי.

German Chancellor Olaf Scholz Meets With Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy In Kyiv
נשיא אוקראינה זלנסקי וקנצלר גרמניה שולץ, ארכיון | צילום: רויטרס

דובר ממשלת גרמניה הסביר כי הסיוע הצבאי "ממשיך את הקו הברור של תמיכה באוקראינה כמיטב יכולתינו". בגרמניה חששו במשך חודשים ממסירת הטנקים, מכיוון שהאמינו שצעד שכזה עלול להסלים את המערכה, ולהביא לכך שנאט"ו תהפוך לצד ישיר במלחמה מול רוסיה.

למרות ההסכמה של הקנצלר הגרמני למהלך, יש קולות שטוענים שגרמניה מחכה שהמשלוח האמריקני ייצא קודם, ורק אז יוציאו את הסיוע שלהם לפועל. לפי שעה לא ברור האם ארצות הברית מתכוונת למסור את אמצעי הלחימה שלה באופן מיידי, או במהלך הדרגתי שיכול לקחת גם מספר חודשים.

ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב
ילד מניף דגל אוקראינה על טנק רוסי הרוס בקייב | צילום: רויטרס

טנקים מערביים כדוגמת לאופרד 2 הגרמני, צ'לנג'ר 2 הבריטי ו-M1 אברמס האמריקני, נחשבים לטובים יותר ואיכותיים יותר ממקביליהם מהתקופה הסובייטית כמו T-72 שנמצאים בין היתר באוקראינה. בשבועות האחרונים חל שינוי בסיוע הצבאי של מדינות המערב לאוקראינה, כשכעת הוא כולל אמצעי לחימה כבדים כמו רכבים משוריינים. הצבא האוקראיני מבקש בנוסף סיוע של מטוסי קרב חדשניים, אך כאלה טרם נמסרו.