מחקרים בעולם: האומיקרון מתפשט בגרון - ולכן מדבק יותר

שישה מחקרים שונים, חלקם פורסמו רק בשבוע שעבר, מצביעים על כך שהזן החדש מדבק יותר מהדלתא ומהזן המקורי של הקורונה, אך קטלני הרבה פחות. "אלו חדשות טובות, אך לא סיבה להוריד את ההגנות שלנו"

זמן צפייה: 01:39

שישה מחקרים שונים - מהם ארבעה שפורסמו בשבוע שעבר - מצאו כי זן אומיקרון נוטה יותר לפגוע בגרון מאשר בריאות. מדענים מעריכים כי הממצאים מספקים הסבר מדוע הזן פחות קטלני אך יותר מדבק. בהשוואה לזן דלתא, האומיקרון פוגע פחות בריאות. עם זאת, יש לציין כי אלו מחקרים שעדין לא עברו ביקורת עמיתים.

הימצאות הנגיף בגרון הופכת אותו למדבק יותר, מה שמסביר את קצב הדבקה המהיר של האומיקרון בהשואה לזנים אחרים. בנוסף, העובדה שהוא מגיע פחות לריאות היא גם הסיבה שהוא פחות קטלני.

אחד החוקרים, פרופ' דינאן פילאיי מאוניברסיטת לונדון הסביר כי "המוטציות שהפכו את האומיקרון למדבק יותר מזנים קודמים גרמו לכך שהנגיף יוכל להדביק סוגים שונים של תאים. בפועל הוא מדביק יותר את התאים שבגרון ובלוע. אלו ממצאים ראשוניים אך המחקרים מצביעים לכיוון הזה".

מחקר נוסף שנערך בקרב עכברים מצא כי גם כי האומיקרון מפתח מחלה פחות חמורה מהדלתא ומהזן המקורי של הקורונה. "זה חלק אחד מהפאזל", אמר אחד החוקרים. "המודל בבעלי חיים הראה כי הם הבריאו מהר יותר מהאומיקרון. אלו חדשות טובות, אך לא סיבה להוריד את ההגנות שלנו".