יו"ר סבא"א: "תכנית הגרעין האיראנית דוהרת קדימה"

בראיון לעיתון הספרדי "אל פאיס", רפאל גרוסי, טען כי "לסוכנות יש ראייה מוגבלת מאוד על ההתפחויות האחרונות בתכנית הגרעין האיראני". לדבריו, "אם יהיה הסכם, יהיה קשה מאוד לשחזר את הההתקדמות האיראנית במהלך התקופה הזו". היו"ר הדגיש כי הוא מודאג מהתקדמות האיראנית במהלך השבועות בהן לא פעלו המצלמות 

מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

במהלך ראיון לעיתון "אל פאיס" הספרדי, יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, טען כי "תכנית הגרעין של איראן דוהרת קדימה, וכי לסוכנות יש ראייה מוגבלת מאוד על המתרחש בנושא". לדבריו, "במשך כמעט חמישה שבועות לסוכנות הייתה ראות מוגבלת על תוכנית גרעין האיראנית, ולכן אם יהיה הסכם, יהיה קשה מאוד לשחזר את הההתקדמות האיראנית במהלך התקופה הזו". גרוסי הדגיש כי הוא מודאג מהתקדמות האיראנית במהלך השבועות בהן לא פעלו המצלמות.

כזכור, בחודש שעבר, איראן הודיעה על ניתוקן של 27 מצלמות של סבא"א שהותקנו במסגרת הסכם הגרעין - כולל המתקנים בנתנז ובאיספהאן. גרוסי אמר בזמנו כי זו עלולה להיות "מכה אנושה" לסיכויים להחיות את הההסכם, וטען כי "ישנו חלון של שלושה עד ארבעה שבועות להחזרת חלק מהניטור שנמחק, לפני שסבא"א תאבד לגמרי את היכולת לצפות בפעילויות הגרעיניות החשובות ביותר של איראן".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

"הסוכנות צריכה לשחזר את ממסד הנתונים שלה, שבלעדיו כל הסכם עתידי יהיה שברירי, כי אם אנחנו לא יודעים מה נמצא במתקני הגרעין של איראן, לא נוכל לקבוע ולמסגר את ההסכם, את כמות החומר שמותר לאיראן להחזיק ולהחליט כמה צנטריפוגות יישארו ללא שימוש", הוסיף גרוסי. כשנשאל על ההתקדמות האיראנית במתקן התת-קרקעי בפרדו, אמר גרוסי כי "ההתקדמות הטכנית של התוכנית - יציבה".

שר הביטחון בני גנץ בכנס הביטחון של מכון ASPEN
שר הביטחון בני גנץ בכנס הביטחון של מכון ASPEN | צילום: מתוך עמוד היוטיוב של 'The Aspen Institute'

בהקשר זה, אתמול שר הביטחון בני גנץ, התראיין לעורך המגזין "אטלנטיק" ג'פרי גולדברג, ואמר: "איראן היא איום על העולם ואפשר לראות את זה בכל מקום על הגלובוס - בוונצואלה, אלג'יריה, לבנון, סוריה, עיראק, תימן. גם הסעודים והאמירתים סובלים מהתוקפנות של איראן. המדינות במזרח התיכון מבינות שישראל יכולה להיות נכס, והיחסים הטובים עם ארצות הברית יכולים להיות גשר".

גנץ הוסיף: "אנחנו לא מאיימים על מדינות המפרץ - האיראנים כן. אנחנו רואים את הפעילות של שלוחי איראן בכל מקום ללא מטריה גרעינית - תחשבו מה יהיה אם תהיה להם את המטריה הזו. ולכן אסור להגיע למצב הזה. לצד זאת, אני לא מכיר אף מדינה בעולם שיש מדינה אחרת שקוראת להשמדה מוחלטת שלה ובונה את האמצעים לעשות זאת. בשל הצורך העולמי העולם צריך לעצור את זה וגם האזור צריך לעצור את זה כי זה מאיים עליו, וגם אנחנו כישראלים יש לנו אחריות היסטורית לדאוג לבנות את היכולות שלנו ולא לאפשר לאיראן להיות מדינה גרעינית".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ראש ה-MI6 (שירות המודיעין החשאי) הבריטי, ריצ'רד מור, התייחס הבוקר גם הוא לתכנית הגרעין האיראנית ולקיפאון בשיחות הגרעין בין איראן, מדינות אירופה והמעצמות. מור אמר כי הוא ספקן בנוגע לרצונו של המנהיג העליון האיראני, איתוללה עלי חמינאי, להחיות את שיח הגרעין ולהירתם אליו. מור הסתייג וטען כי הוא אינו חושב שאיראן תפעל כדי לעצור את השיחות, אם כי הזהיר מפני התרסות נוספות מצידה.

לדבריו, "החייאת הסכם הגרעין היא הדרך הטובה ביותר להגביל את תכנית הגרעין של איראן. אני חושב שעסקת גרעין נמצאת לגמרי על השולחן. המעצמות האירופיות והממשל בארה"ב מאוד ברורות לגבי זה. אני לא חושב שהסינים והרוסים, יבלמו את השיחות. אבל אני לא חושב שהאיראנים רוצים את זה".