כך הפך גבר שחור לראש ארגון ניאו-נאצי – כדי להרוס אותו מבפנים

ג'יימס סטרן שיטה ביו"ר ה-"NSM", וגרם לו להעביר לידיו השליטה בקבוצה כדי להימנע מתביעות משפטיות. כעת, הוא דורש מביהמ"ש להאשים את הארגון במות אישה שהפגינה נגדו

ג'יימס סטרן | צילום: החדשות 13

ג'יימס הארט שטרן, פעיל חברתי אפרו-אמריקני, הצליח להפוך בתקופה האחרונה במפתיע לראש ארגון ה-NSM הניאו-נאצי, בארצות הברית. המהלך המפתיע נעשה על ידי סטרן כדי לפגוע בארגון, ולהרוס אותו מבפנים. את העבודה הזו הוא כבר התחיל, כאשר דרש מבית המשפט להאשים את ארגונו בקשירת קשר לרצח המפגינה שהשתתפה במחאה נגד מעשיו, בשארלוטסוויל שבווירג'יניה, ב-2017.

הנסיבות שהובילו את יו"ר הקבוצה הקודם ג'ף סופ לתת לסטרן את זכויות הניהול, מבלי לומר זאת לאף אחד בקבוצה ולאיש ממקורביו, עדיין נמצאות בגדר סוד. הפעיל החברתי הודיע כי יחשוף את הסיפור בבית המשפט, אך רמז כי הצליח לרמות את קודמו בתפקיד באמצעות "מניפולציות ומסע שכנועים".

פעיל קו קלוקס קלאן מחזיק שלט עם כיתוב
פעיל קו קלוקס קלאן מחזיק שלט עם כיתוב "היהודים הם ילדי השטן" | צילום: רויטרס

השניים טיפחו יחסים משונים בחמש השנים האחרונות, ולאחרונה הגיע סופ לסטרן על מנת לקבל ייעוץ משפטי על תביעה שהוגשה נגד ארגונו. ראש הארגון הנוכחי העיד כי הבחין ב"סדק בשריון" שמסביב לחברו-יריבו, ברקע תחושות שליוו את האחרון כי אינו מקבל הערכה וגיבוי מחברי הארגון האחרים, והיה מעוניין לעזוב את הקבוצה. סטרן, כך נראה, הצליח לדרוך לו על היבלות הנכונות ולגרום לו להעביר לידיו את זכויות הניהול, כדי להימנע מתביעה משפטית שהוגשה נגד ארגונו, בגין מעורבות בהפהגנה בשארלוטסוויל בשנת 2017.

בשלב הנוכחי, אין בכוונת סטרן לסגור את הארגון, שכן הוא לא מעוניין שהמצב ישתנה והאנשים החברים בו יקימו ארגון נוסף עם מטרות זהות. לדבריו, הוא שואף ללמד את חברי הקבוצה על ההיסטוריה של היהודים באירופה בזמן השואה. "התוכניות שלי הן לא לתת לקבוצה הזו לשגשג", הבהיר יו"ר הארגון. "נתנו לה לגיטימיות יותר מדי זמן".

אין זו הפעם הראשונה שבה סטרן מבצע מהלך מסוג זה. האקטיביסט ישב בעבר לתקופת מה בבית סוהר במיסיסיפי, שם היה בתא יחד עם בכיר בקו קלוקס קלאן, אדגר ריי קילן. האחרון אומנם התייחס אליו באופן גזעני לא פעם, אך הם נותרו בקשר ולאחר שקילן השתחרר, הוא העניק לידידו ייפוי כוח לעשת בארגון כרצונו. משכך, פעל סטרן לפרק את הקבוצה הגזענית, עד שהצליח לעשות זאת ב-2016.