נורווגיה לאזרחיותיה: סליחה שהושפלתן עקב יחסיכן עם הנאצים

תחת הכיבוש הנאצי, נשים נורווגיות רבות ניהלו מערכות יחסים רומנטיות עם חיילים גרמנים וזכו לגינוי בשל כך. השבוע, ראשת הממשלה הביעה חרטה: "הן היו קורבנות ליחס מבזה"

ראשת ממשלת נורווגיה, ארנה סולברג
ראשת ממשלת נורווגיה, ארנה סולברג | צילום: רויטרס

ראשת ממשלה נורווגיה, ארנה סולברג, מסרה אתמול (רביעי) הודעת התנצלות רשמית לתושבות הוותיקות במדינה, שסבלו מיחס משפיל בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה - לפני למעלה משבעים שנה, בעקבות מערכות יחסים שניהלו עם חיילים נאצים. ההתנצלות נמסרה במסגרת אירוע לציון 70 שנה לכינון ההכרזה הבין-לאומית לזכויות אדם של האו"ם.

לאחר שנורווגיה נכבשה על ידי המשטר הנאצי ב-1940, כ-50 אלף נשים נורווגיות נחשדו בקיום מערכות יחסים אינטימיות עם חיילים גרמנים. בתום המלחמה, נשים שניהלו מערכות יחסים עם החיילים הואשמו בבגידה במדינתן, זכו ליחס מבזה ונענשו במגוון דרכים: נשללו מהן זכויות אזרחיות ובמקרים רבים הן גורשו לגרמניה, יחד עם ילדיהן.

בית המשפט האירופי לזכויות אדם, בו התנהל דיון בעניין הילדים הגרמנים-נורווגים
בית המשפט האירופי לזכויות אדם, בו התנהל דיון בעניין הילדים הגרמנים-נורווגים | צילום: רויטרס

"נשים נורווגיות צעירות שניהלו קשרים עם חיילים גרמנים, או שנחשדו בכך, היו קורבנות ליחס בלתי מכבד", אמרה סולברג. "עבור חלקן, זאת הייתה סתם אהבת נעורים, אחרות - מצאו את אהבת חייהן בדמות חייל מהמחנה האויב, וזה הותיר עליהן חותם לכל חייהן. היום, בשם הממשלה, אני מבקשת להתנצל".

למעלה משבעה עשורים לאחר תום המלחמה, מעטות הנשים שנפגעו ישירות ועדיין חיות כדי לקבל את ההתנצלות, אך גם עבור בני הדור השני - ההתנצלות הייתה משמעותית. באירוע נכח ריידר גבלר, שאמו הייתה בת 22 בשנת 1944 כאשר התאהבה בחייל גרמני בן 25. "אמנם האנשים שהושפעו מכך באופן ישיר אינם בין החיים, אבל ההתנצלות הזאת משמעותית מאוד עבור המשפחה שלי", סיפר.