"לא לניאו-נאצים": ארה"ב מתכוננת לצעדת הימין הקיצוני בבירה

לאחר שבשנה שעברה נדרסה מפגינה למוות בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה, כוחות משטרה גדולים יאבטחו את האירוע במטרה למנוע חיכוך בין הצדדים. "הם לא משקפים את אמריקה"

מפגין בוושינגטון
מפגין בוושינגטון | צילום: רויטרס

כשברקע היה חשש לעימותים, עברה צעדת הימין הקיצוני בארה"ב בשקט יחסית והייתה קצרה מהמצופה. על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, לא רק מזג האוויר השפיע, אלא גם העובדה שמתנגדים רבים הגיעו לאזור והביעו מחאה נגד ההפגנה.

בניגוד להערכת המארגנים כי לצעדה יגיעו מאות בני אדם, רק עשרות מפגינים, חברים בקבוצות גזעניות שונות, הגיעו לוושינגטון וערכו צעדה קצרה, זאת לציון שנה להפגנות בשרלוטסוויל, וירג'יניה, במהלכן נדרסה למוות הת׳ר הייר בת 32 שהפגינה נגד הימין הקיצוני, ועשרות נפצעו.

"בעיות לוגיסטיות ובילבול בנוגע לדרכים שבהן ניתן להגיע לעצרת גרמו לכך שמעט אנשים הגיעו" טענו המארגנים בשיחה עם עיתונאים. "אנשים גם פחדו לצאת מהבית אחרי מה שקרה בשנה שעברה", הוסיף אדם נוסף.

כפי שצוין, מפגיני הימין הקיצוני נתקלו בהתנגדות רבה כאשר הגיעו למקום. כבר בשעות הצהריים הגיעו מאות אנשים לפארק הסמוך לבית הלבן, ונשאו שלטים עם מסרים נגד ההפגנה, כגון "לא לניאו-נאצים", ו"לא ל-KKK". המשטרה המקומית הפרידה בין המחנות כדי למנוע מהומות דומות לאלה שהיו אשתקד.

הפגנת השמאל בארצות הברית
הפגנת השמאל בארצות הברית | צילום: רויטרס

"האנשים שעומדים לצעוד בקרוב, אינם משקפים את אמריקה, רוחה של אמריקה רחבה הרבה יותר", אמר מוקדם יותר אחד המפגינים לחדשות עשר. למעשה, כבר בלילה הקודם, התעמתו עם המשטרה מפגיני השמאל הקיצוני של תנועת "אנטיפה".

נראה שהשנה גם הפוליטיקאים תקיפים יותר בקשר להפגנה. "בין שהם מפיצים שנאה וגזענות ברשת, ובין שהם עושים זאת במדינה", אמרה מוריאל באוזר, ראש עיריית וושינגטון, "הבה נדבר בקול מאוחד ונאמר להם הם טועים". גם הנשיא טראמפ שלח מסר של סובלנות. זאת, לאחר שבשנה שעברה נמנע מלמתוח ביקורת חריפה וטען כי לשני הצדדים יש אשמה בנושא.

טיפול בפצועי הדריסה בשרלוטסוויל
טיפול בפצועי הדריסה בשרלוטסוויל | צילום: רויטרס

על פי ההערכות השנה יגיעו להפגנה השנה מאות בודדות של ניאו נאצים, ובהם יהיו גם ראשי הקו-קלוקס קלן. אחד מהם ירה בשנה שעברה לעבר מפגין שחור, ואף תירץ את המעשה בכך שזה נשא להביור.

גורמים בעירייה טענו אתמול כי הם מוכנים לכל סיטואציה והציגו תוכנית שמטרתה למנוע מקרי אלימות דומים לאלו שבשנה שעברה. מרכז העיר ייחסם לכלי רכב, והולכי רגל יורשו להיכנס למתחם ההפגנה דרך שני מחסומים בלבד, שם המשטרה תבדוק את הבאים, ותחרים נשק חם, צינורות מתכת, חרבות, זיקוקים ועוד חפצים העלולים לפגוע בחיי אדם. כמו כן, מושל וירג'יניה ראלף נורתם, הכריז על מצב חירום במדינה על מנת לספק משאבים נוספים שיעזרו באבטחת האירוע.

נוסף לכך, המשטרה הבטיחה נוכחות מסיבית של כוחותיה, ומסרה כי תיצור הפרדה בין פעילי הימין לבין ההפגנה המקבילה נגד הגזענות. כמו כן, נאסר על מארגן ההפגנה של שנה שעברה, ג'ייסון קסלר, להשתתף באירוע, אך הותר לו לקיים במקביל הפגנה דומה מול הבית הלבן בוושינגטון.