שגריר רוסיה בישראל: הגענו להבנות בנוגע למצב בגבול עם סוריה

השגריר אמר כי "הדיונים הביאו לשביעות רצון בשני הצדדים". נתניהו שוחח עם פוטין: "נמשיך לפעול מול ההתבססות האיראנית בסוריה". במקביל, ליברמן שוחח עם מקבילו הרוסי

כוחות צבא אסד במחוז דרעא
כוחות צבא אסד במחוז דרעא | צילום: חדשות עשר

התבססות איראן בסוריה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח בטלפון היום (שישי) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. השניים דנו בהתפתחויות באזור ובמצב בסוריה. רה"מ נתניהו ציין כי ישראל תמשיך לפעול נגד התבססות צבאית איראנית בסוריה. כמו כן, שר הביטחון אביגדור ליברמן שוחח עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, והשניים סיכמו על תיאומים הנחוצים בשיח בין צה"ל וצבא רוסיה ועל המשך דיאלוג בדרגי עבודה בכירים בימים הקרובים.

בתוך כך, שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב אמר בריאיון לרשת "רוסיה 24" שפורסם היום כי ישראל ורוסיה הגיעו להבנות לגבי המצב בגבול בין ישראל לסוריה. הוא ציין כי נציגי משרדי החוץ וההגנה של רוסיה ביקרו לאחרונה בישראל והגיעו להסכמה עם מקביליהם בירושלים על הצורך להגיע ליציבות בשטחי סוריה הסמוכים לגבול הישראלי.

"הצדדים הגיעו להבנה בנוגע לאופן שבו השטחים האלה צריכים להיראות אחרי הפינוי המלא של קבוצות הטרוריסטים", הוסיף ויקטורוב, בהתייחסות לארגוני המורדים. "הצדדים הגיעו להבנה כיצד זה יראה עבור ישראל". לדבריו, "יש פרסומים שונים בכלי התקשורת, לפיהם ארגונים מסוימים ייסוגו מהאזור. זה נכון למדי. להערכתי, הדיונים בין הצדדים הביאו לשביעות רצון בשני הצדדים".

דברי נתניהו וליברמן מגיעים בצל הדיווחים מתחילת השבוע בסוכנות הידיעות הסורית לפיהם צה"ל תקף מוצב של צבא אסד הממוקם מצפון לנמל התעופה הבין-לאומי של העיר חלב. בדיווח הסורי נכתב: "האויב הציוני ממשיך באופן נואש לתמוך בטרוריסטים המובסים בקונייטרה ובדאע"ש, ושיגר טיל לעבר אחד מאתרינו הצבאיים". המשטר הסורי מסר בנוסף כי אין נפגעים באירוע, אך נגרם נזק לרכוש באזור. עם זאת, מקורות באופוזיציה הסורית מסרו לרשת אל-ג'זירה כי 22 בני אדם נהרגו בתקיפה, בהם תשעה איראנים. ע"פ ההערכות, ישראל תקפה ניסיון איראני להעביר מערכת הגנה אווירית ולהציב אותה נגד ישראל.

בפגישתו בהלסינקי עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס פוטין למצב בסוריה ואמר כי "השלום ברמת הגולן הוא מטרה משותפת של רוסיה וארה"ב. עוד הוסיף כי "המצב ברמת הגולן צריך לחזור להיות בהתאם לעקרונות שעליהם התחייבו שני הצדדים בהסכם הפרדת הכוחות משנת 1974", וכי "אם נצליח לפתור את המצב ברמה זה יסייע ליציבות ישראל".

בתוך כך, ערוץ "אל-מיאדין" ציטט את השגריר הרוסי באיראן כאומר: "מוסקבה לא מקיימת דיונים מול טהראן סביב נסיגת הכוחות האיראניים מסוריה. אני אאכזב את מי שינסה להביא למתיחות בקשרים בין רוסיה ואיראן. עוד ציין כי "הממשלה הסורית היא המחליטה היחידה בסוגיית הכוחות האיראנים על אדמתה. אנחנו משקיעים את מאמצים כבירים במטרה למנוע התנגשות איראנית-ישראלית בתוך סוריה".

תמונות לווין המציגות את תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל בחאלב
תמונות לווין המציגות את תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל בחאלב | צילום: חדשות עשר

אתמול פרסמה סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית כי קיימים דיווחים על הגעה להסכם עם המורדים במחוז קוניטרה, הסמוך לגבול הישראלי. על פי הדיווח, ההסכם מתבסס על עזיבת "הטרוריסטים", כלומר כל הארגונים המתנגדים למשטר, למחוז אידליב, לצד הסדרת מעמדם של לוחמי האופוזיציה המעוניינים להישאר באזור. גורם בקרב המורדים טען כי ההסכם כולל חזרה של שני גדודים של הצבא הסורי לאזור שביתת הנשק משנת 1974, בליווי כוחות רוסיים. עוד דווח כי המורדים ימסרו את הנשק הכבד שברשותם לשלטונות הסוריים, וכי חלק מהעמדות בהן החזיקו עד כה המורדים יועברו לידי האו"ם.

בד בבד, אתר המקורב לאופוזיציה הסורית דיווח היום על הגעתה של משלחת צבאית רוסית לישראל לדיון עם בכירים ישראלים. עוד דווח כי נדחה ביצוע ההסכם בין אסד למורדים בקוניטרה בשל חילוקי דעות בין ישראל ורוסיה. על פי הדיווח שני כפרים, אום-בטאנה ורויחינה, שעל פי ההסכם עם המורדים - אמורים היו להימסר לצבא אסד, הביאו את ישראל לאיים בהפצצה של כל מי שינסה להיכנס לשם שכן המוצבים בכפרים האלו שייכים לאו"ם, וישראל לא תרשה לאף אחד זולת הכוחות הבינלאומיים להיכנס אליהם.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, פרסם היום ב"אלמונסק", דף הפייסבוק בערבית, ריאיון של הפובליציסט, הסופר והעיתונאי הכווייתי נאסר אל-מסרי עם העיתונאי מוחמד אל-מלא שפורסם בדף היוטיוב שלו. "איראן היא אויב וצריך לנתק עמה את כל היחסים - הדיפלומטיים, הכלכליים והפוליטיים. ולא רק זה; צריך לעקוב אחר כל הרשתות החברתיות וכל מי שתומך באיראן חייב לעמוד לדין, בין אם הוא כוויתי או לא. יש ממשלות שתומכות באיראן (כמו) ממשלת עיראק, ממשלת לבנון ואחרות כל אלה, צריך להפסיק לתמוך בהן ולהפסיק לסייע להן ואפילו לשאוף לנתק את היחסים עמן", אמר אל-מסרי.