על הכוונת: גן עדן - סיפורו של האי היפהפה גואם, שקוריאה הצפונית מאיימת להשמיד

המומחים טוענים שהאי האמריקני הוא המקום הראשון שבו יפגע טיל של צבא פיונגיאנג. עם זאת המקומיים באי הקטנטן הזה, עם החולות הזהובים, המים הצלולים והתיירות שלא פוסקת, מרוצים מהנוכחות האמריקנית: "האי הזה לא ישרוד יום אחד בלי ארה"ב"

תיירים רוחצים בחוף באי גואם
תיירים רוחצים בחוף באי גואם | צילום: רויטרס

בגואם ניתן לראות מצד אחד של הכביש מראות של מדינת עולם שלישי, מהצד השני מרכזי הקניות הענקיים של אמריקה. מה בעצם הסיבה לברית הזוגיות המוזרה בין הצ'מורו, ילידי האי גואם המהווים 40% מתושבי האי, לבין ארה"ב?

בסיס חיל האוויר הענק "אנדרסן" ממוקם באי, וגואם אף מכונה "נושאת המטוסים האמריקנית שאי אפשר להטביע", על כן ברור מדוע ארה"ב רוצה את המקום תחת שליטתה. זה המוצב הקדמי של אמריקה באזור הפסיפי, 30% משטח האי הזה הוא בסיס צבאי. מכאן יצאו מפציצי ה-B1 כשתינתן הפקודה לתקוף את קוריאה הצפונית. מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, איים כי ישגר טילים בליסטיים לאי, כדי להזהיר את אמריקה שלא להזניק מפה את מטוסיה להפציץ את פיונגיאנג.

>> כתבות נוספות בנושא:

קים ג'ונג און: "שיגור הטיל מעל יפן - צעד ראשון לקראת מבצע שיכלול גם את גואם"

נישואי נוחות: על הברית המוזרה בין גואם לארה"ב - וממה באמת מפחדים תושבי האי • טור

דיווח מיוחד מגואם: העולם במתח - אך באי האקזוטי לא מתרגשים מקים

אז למה אנשי גואם רוצים את הנוכחות האמריקנית שגוזלת להם כל כך הרבה משטח האי, והפכה אותם למטרת תקיפה? לדברי ג'ורג' צ'רפורוס, יועץ המושל לענייני ביטחון, מילידי גואם, "שני דברים מניעים את הכלכלה שלנו - אנחנו מוכרים גן עדן, ולכן התיירים מגיעים לכאן, ואנו גם מוכרים מיקום אסטרטגי לצבא".

בסיס חיל האוויר של הצבא האמריקני באי גואם
בסיס חיל האוויר של הצבא האמריקני באי גואם | צילום: רויטרס

המיקום האסטרטגי של גואם הפך אותה יעד מבוקש למעצמות זרות. במאה ה-16 כבשו את האי הספרדים, בסוף המאה ה-19 עובר האי לשליטת האמריקנים ובשנת 1941, יפן כובשת את גואם מידי האמריקנים. שנתיים וחצי לאחר מכן האמריקנים שוב כובשים את האי. התרבות הילידית של הצ'מורו הולכת ונמוגה תחת האמריקניזציה. "עצוב לומר זאת, אך התרבות המקומית כמעט ונעלמה", אמר ג'סי תושב האי.

ניתן היה לחשוב שלמקום המאוים הזה לא יגיעו תיירים, אך לא מפסיקים להגיע לבקר באי. התיירות היא עמוד התווך של הכלכלה כאן. מיליון וחצי תיירים מגיעים בשנה לאי, בעיקר מיפן, קוריאה הדרומית וסין. "אני יודע שהצבא האמריקני הוא אחד הצבאות החזקים בעולם. לכן אני בטוח שהם יעשו מה שהם צריכים לעשות כדי להבטיח שאף אחד לא יפגע", אמר אחד מתושבי האי.