הבחירות בבריטניה: מיי איבדה את הרוב בפרלמנט; קריאות להתפטרותה

אחרי ספירת 639 מתוך 650 מהמושבים בתוצאות האמת, השמרנים זכו ב-310 בעוד שהלייבור ב-260. מיי ניצחה וקראה ליציבות ולאחדות, קורבין קרא להתפטרותה: "קראה לקיום הבחירות לקבלת מנדט לשלטון, אבל איבדה את אמון הציבור, זה מספיק כדי ללכת". מיי תאלץ ככל הנראה לנסות להקים קואליציה עם מפלגה נוספת

תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

מכה למפלגת השמרנים בבחירות בבריטניה. עלי פי ספירת תוצאות האמת, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ניצחה היום (שישי) בבחירות, אבל מפלגתה איבדה את הרוב בפרלמנט.

לאחר ספירה של 639 מושבים מתוך 650, המפלגה השמרנית קיבלה 310 מושבים בעוד שלמפלגת הלייבור 260 מושבים. התוצאות לא מאפשרות למפלגת השמרנים בראשותה של מיי להחזיק ברוב בבית המחוקקים, כלומר ל-326 מושבים לפחות, מה שיאלץ אותה להרכיב קואליציה על מנת לשמור על התפקיד.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

משרד המשפטים האמריקני: שני פעילי חיזבאללה עקבו אחר אנשי צבא בארה"ב

עלייה של 63% בעבירות מין של צוות בי"ס כלפי תלמידים

תיעוד ניסיון רצח ברהט: כך סגרו חשבון בסכסוך משפחות בדואיות

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי התייחסה לתוצאות הראשוניות ואמרה ש"המדינה שלנו צריכה תקופה של יציבות והאחריות על כך תהיה שלי במקרה שבו נזכה ברוב המושבים". מועמד הלייבור, ג'רמי קורבין, קרא להתפטרותה של מיי: "היא קראה לקיום הבחירות בגלל שרצתה מנדט, היא איבדה קולות, איבדה תמיכה ואיבדה את אמון הציבור, זה מספיק כדי ללכת".

 

צילום: רויטרס

גם המדגמים שפורסמו הלילה חזו למיי ניצחון ללא רוב בפרלמנט. לפיהם השמרנים יגיעו ל-322 מושבים בעוד הלייבור יזכו ל-261, מתוך 650 המושבים בבית המחוקקים, התוצאה הטובה ביותר למפלגה מאז ימיו של טוני בלייר. המפלגה הסקוטית תזכה ב-34 מושבים, הליברל דמוקרטים ב-14 ואילו מפלגת יוקיפ הימנית קיצונית לא תזכה במושב אחד, כך לפי המדגמים.

מיי תנאם לאחר סיום ספירת הקולות, בשעה 12:00 שעון ישראל, על פי מספר רשתות תקשורת בבריטניה אין לה כוונה להתפטר. בנוסף, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר ניק קלג איבד את מושבו בפרלמנט לטובת הלייבור. השר הראשון של סקוטלנד לשעבר אלכס סלמונד איבד את המושב שלו לטובת המפלגה השמרנית.

גזבר האיחוד האירופי, גאנתר אוטינגר, אמר לאחר היוודע תוצאות האמת כי אינו בטוח אם בריטניה תוכל הלתחיל בדיונים לעזיבת האיחוד. הוא טען כי נושא ונותן "חלש" לא יוכל להשיג תנאי עזיבה טובים עבור הממלכה.

ג'רמי קורבין צייץ מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו: "לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות, הקמפיין שלנו שינה את הפוליטיקה לטובה". בהמשך הוסיף מועמד הלייבור "לאנשים נמאס מצעדי צנע וקיצוץ בשירותים הציבוריים. הם בחרו בתקווה". במפלגת הדמוקרטים הליברלים מסרו לאחר פרסום המדגמים ש"בהתחשב במצב הנוכחי אנחנו לא נצטרף לקואליציה של אף מפלגה".

השרה הראשונה של סקוטלנד ניקולה סטרג'ון הגיבה גם היא לתוצאות הראשוניות ואמרה: "אני צריכה לחשוב על תוצאות הבחירות. מדובר בתוצאות מאכזבות".

 

המשמעות של התוצאות היא שמיי נכשלה במטרה העיקרית שלה, השגת רוב משמעותי יותר בפרלמנט מזה שהיה לדוגמה לדיוויד קמרון. מיי, שהחליפה בתפקיד ביולי 2016 את ראש הממשלה המתפטר קמרון, הודיעה בחודש אפריל על הקדמת הבחירות בבריטניה בטענה כי הדבר נחוץ על מנת לקדם את הפרישה מהאיחוד האירופי.

ההודעה נועדה לבסס לה מספר מושבים רב יותר בפרלמנט מטעם מפלגת השמרנים, אולם ככל שהבחירות התקדמו איבדה מיי מומנטום והפער בינה לבין מועמד השמאל קורבין הלך והצטמצם.