בין הברקזיט לפיגועי הטרור: אזרחי בריטניה ייצאו להצביע

בשעה 09:00 שעון ישראל נפתחו הקלפיות בהן ייבחרו אזרחי בריטניה בין ראשת הממשלה הנוכחית תרזה מיי למנהיג מפלגת הלייבור ג'יימס קורבין. מיתרון של 20% בסקרים צנחה מיי תוך 7 שבועות לממוצע של 7% בלבד, כשהדיון נדד מעזיבת האיחוד האירופי, דרך נושאים חברתיים ועד המצב הביטחוני בממלכה

תרזה מיי וג'רמי קורבין מועמדים לראשות בריטניה | צילום: רויטרס

יום הבחירות בבריטניה: הקלפיות בממלכה נפתחו הבוקר (חמישי) בשעה 09:00 שעון ישראל. אזרחי בריטניה ייקבעו האם תרזה מיי השמרנית תישאר בתפקידה, אותו קיבלה לאחר פרישתו של דיוויד קמרון, או שדווקא מנהיג מפלגת הלייבור ג'יימס קמרון יזכה להחליפה.

כשהכריזה מיי על בחירות בזק, לפני שבעה שבועות, הראו הסקרים יתרון של 20% לטובתה. היא הייתה משוכנעת שתגבר על קורבין בקלות, כשהדיון הפוליטי במדינה התמקד בעזיבת האיחוד האירופי, "הברקזיט". אבל קורבין צמצם באופן עקבי את הפער בסקרים, שכעת עומד על ממוצע של 7% בלבד לטובתה של מיי, הלילה הראה אחד הסקרים פער של אחוז בלבד.

>> לכתבות נוספות בנושא:

יממה לבחירות בבריטניה: הלייבור פרסם תמונה של תרזה מיי עם עגיל ובו מגן דוד

המלחמה על התודעה: מדוע בריטניה הפכה ליעד המועדף על מחבלי דאע"ש?

ארבעה ימים לבחירות: כיצד ישפיע הפיגוע בלונדון על הצבעת הבריטים?

מאז ההכרזה על הבחירות, קורבין הצליח להסיט את הדיון לנושאים שנוחים לו, בעיקר כלכליים וחברתיים. הוא הלהיב צעירים וגם האליטה האקדמית רובה תומכת בו. גם אם יפסיד, קורבין הצליח להעביר את המסר כי יש אלטרנטיבה לשמרנים בבריטניה.

צילום: רויטרס

כמעט על קו הסיום של הבחירות הגיעו שני הפיגועים הקשים, הראשון באולם ההופעות במנצ'סטר והשני בגשר לונדון ובשוק האוכל. לאחר הפיגוע השני הבטיחה מיי "לעשות הרבה יותר כדי להילחם באידיאולוגיית הרשע של האסלאם הקיצוני, ולהביס אותה". מהצד השני לקורבין זכורה האמירה בפרלמנט: "הבעת עמדה פוליטית היא לא עבירה לכשעצמה", כשנשאל לגבי הבעת דעה שתומכת בדאע"ש.

לכאורה מיי הייתה אמורה להרוויח מבחינה פוליטית משינוי השיח לכיוון הביטחוני, אך לא כך מראים הסקרים. הלילה בחצות יפורסמו המדגמים הראשונים.

ויש גם צד יהודי לבחירות. בתקופת כהונתו של קורבין מפלגתו נתפסה פעם אחר פעם באמירות אנטישמיות והיו גם שמועות על אמירות שלו. היהודים בבריטניה לא חיים עם כך בשלום. "יהודים רבים אמרו בבירור כי אם קורבין יעלה לשלטון, הם ישקלו ברצינות לעזוב את המדינה", אמר קית' פרייז'ר, חבר הקהילה היהודית בלונדון. הוא הוסיף כי אם יעשו זאת, הכיוון יהיה עלייה לישראל.