מקרון הנשיא הבא: "דף חדש בהיסטוריה הצרפתית"

עשרות מיליוני צרפתים יצאו לקלפיות כדי להכריע בקרב לנשיאות בין מקרון ללה פן, ולפי המדגמים נראה כי עמנואל מקרון, מועמד מפלגת המרכז, הוא הנשיא הבא של צרפת. מקרון זכה לכ-66% מהקולות, הפרש של מעל ל-30% מלה פן: "צרפת בחרה בהמשך המצב הקיים"

עמנואל מקרון לאחר ניצחון בסיבוב הראשון בבחירות בצרפת
עמנואל מקרון לאחר ניצחון בסיבוב הראשון בבחירות בצרפת | צילום: רויטרס

47 מיליון צרפתים בעלי זכות בחירה יצאו היום (ראשון) אל הקלפיות כדי להכריע מי יהיה הנשיא או הנשיאה הבא של צרפת, ולפי המדגמים מסתמן שמועמד המרכז מקרון ניצח את לה פן בהפרש של יותר מ-30%.

מקרון זכה לכ-66% מהקולות, לעומת מועמדת הימין הקיצוני שזכתה לכ-34% מקולות הבוחרים. "אנחנו פותחים דף חדש בהיסטוריה הארוכה שלנו, דף חדש של תקווה ואמון", אמר הנשיא הבא של צרפת לאחר פרסום המדגמים.

>> הבחירות בצרפת - כתבות נוספות:

עולם פתוח או גבולות סגורים: כך ישפיעו תוצאות הבחירות על העולם כולו

הבחירות בצרפת: אחוזי ההצבעה נמוכים מהסבב הראשון

ממה צריך לחשוש מקרון ומה פוטין מנסה ליצור?

בעקבות תוצאות הבחירות נרשמו עימותים בין כוחות של המשטרה המקומית לכ-100 מפגינים במזרח פריז. חלק מהמפגינים נעצרו.

עמנואל מקרון מצביע בבחירות לנשיאות בצרפת, סיבוב שני
עמנואל מקרון מצביע בבחירות לנשיאות בצרפת, סיבוב שני | צילום: רויטרס

לה פן הודתה בתבוסתה, והתקשרה למקרון כדי לברך אותו על ניצחונו ובחירתו לנשיאות. "הנוף הפוליטי במדינה התחלק בין פטריוטים לגלובליסטים, זו תוצאה היסטורית. צרפת בחרה בהמשך המצב הקיים אבל נהיה האופוזיציה המובילה למקרון", אמרה מועמדת הימין הקיצוני לאחר פרסום המדגמים. "החזית הלאומית חייבת לחדש את עצמה כדי להתרומם, לנצל את ההזדמנות ההיסטורית הזו ולעמוד בציפיות של תושבי צרפת", אמרה בנאום התבוסה שלה.

מקרון זכה לאיחולים רבים מעולם הפוליטיקה, בצרפת וברחבי אירופה. הנשיא היוצא פרנסואה הולנד התקשר גם הוא למקרון, ואמר כי "ניצחונו של מקרון מראה שמרבית תושבי צרפת רצו להתאחד סביב ערכי הרפובליקה ולהראות את חיבורם לאיחוד האירופי". הדובר של אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, בירך את מקרון על זכייתו, ואמר כי הניצחון שלו יאחד את אירופה: "הניצחון שלך הוא ניצחון לאירופה המאוחדת והחזקה, וגם עבור החברות בין צרפת לגרמניה".

חגיגות הניצחון של תומכי עמנואל מקרון בבחירות לנשיאות צרפת
חגיגות הניצחון של תומכי עמנואל מקרון בבחירות לנשיאות צרפת | צילום: רויטרס

גם ראשת ממשלה בריטני תרזה מיי בירכה את מקרון, ואמרה כי היא מצפה לעמוד עם הנשיא החדש "על טווח רחב של סדרי עדיפויות משותפים". דובר המסגד הגדול ביותר בפריז, בירת צרפת, אמר כי תוצאות הבחירות "מעניקות תקווה לצרפתים-מוסלמים שיוכלו לחיות בהרמוניה ובכבוד בערכי צרפת".

למרות ההפסד הגדול, לה פן יכולה לרשום לזכותה את ההישג המרשים ביותר שהשיגה מפלגת ימין קיצוני מאז מלחמת העולם השנייה, ובכך היא הכניסה מפלגה אנטישמית, מבודדת וקטנה למיינסטרים הצרפתי.

מארין לה פן לאחר הפסדה בבחירות לנשיאות מול עמנואל מקרון
מארין לה פן לאחר הפסדה בבחירות לנשיאות מול עמנואל מקרון | צילום: רויטרס