הבחירות בצרפת: האם ניצחון של לה פן יסמן שינוי מהותי נוסף במדינות העולם?

הבחירות לנשיאות צרפת הולכות ומתקרבות, ולמרות שנראה שעמנואל מקרון יהיה מחליפו של פרנסואה הולנד – בחירתה של מארין לה פן עלולה להצביע על שינוי מהותי מאוד שמתרחש במדינות העולם. האם טראמפ ו"ברקזיט" היו תופעות בודדות, או התחלה של שינוי עולמי?

המועמדים לנשיאות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן, לפני העימות הנשיאותי ביניהם
המועמדים לנשיאות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן, לפני העימות הנשיאותי ביניהם | צילום: רויטרס

בעוד שלושה ימים נדע מי ייבחר, או תיבחר, לנשיאות צרפת, אך כרגע נותר לתהות מדוע התקשורת מדווחת על הבחירות האלה בכזו תשומת לב?

ההחלטה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי הייתה נקודת מפתח בפוליטיקה הבינלאומית בשנה האחרונה. אל מול מערכת פוליטית וממשלה שרצו להישאר, העם הבריטי הפנה את גבו למוסד על לאומי. זו הייתה סנונית ראשונה לקראת החלטתו הדרמטית של הציבור האמריקני, שהפתיע ובחר בדונלד טראמפ לתפקיד מחליפו של ברק אובמה. בינתיים, לפי הסקרים, מסתמן כי מקרון יהיה המנצח הגדול.

>> הבחירות בצרפת - כתבות נוספות:

לה פן ומקרון התעמתו: "המאבק בטרור יהיה בעדיפות עליונה"

ימים בודדים לפני הבחירות: לה פן מסתבכת בשערורייה חדשה
מועמד השמאל הקיצוני בצרפת: הצבעה ללה פן תהיה "טעות נוראית"

אם מארין לה פן תנצח בצרפת, המשמעות היא שהליברליות והערכים של קשרי גומלין בין אומות מצויים בנסיגה עמוקה ושזו תהיה הפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה בה הימין הקיצוני שולט במדינה אירופית גדולה. אם היא תפסיד, רבים יגידו שה"ברקזיט" וטראמפ היו רק תופעות בודדות, אך נראה שהעולם הולך יותר ויותר לקשרי גומלין בין אומות ותרבויות, לגלובליזציה.

תמונות המועמדים לנשיאות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן
תמונות המועמדים לנשיאות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן | צילום: רויטרס