רוסיה ואוקראינה הגיעו להסכמה על הפסקת אש

לאחר מרתון דיונים שארך 16 שעות, הצהירו הנשיאים פוטין ופורושנקו כי ביום ראשון תיכנס הפסקת האש לתוקף. גם מנהיגי הבדלנים הרוסים חתמו על ההסכם. ביום שלישי יחל פינוי הנשק הרוסי משטח אוקראינה. הצדדים הודיעו כי ינהלו פגישות בעתיד כדי לוודא שתנאי ההסכם עומדים במבחן המציאות

נשיא רוסיה פוטין בשיחות השלום עם אוקראינה במינסק שבבלרוס
נשיא רוסיה פוטין בשיחות השלום עם אוקראינה במינסק שבבלרוס | צילום: רויטרס
נשיא רוסיה פוטין עם נשיא צרפת הולנד בשיחות שלום עם אוקראינה במינסק
נשיא רוסיה פוטין עם נשיא צרפת הולנד בשיחות שלום עם אוקראינה במינסק | צילום: רויטרס

שיחות השלום נשאו פרי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והנשיא האוקראיני פטרו פורושנקו, הודיעו היום (חמישי) כי הם הגיעו להסכמה על הפסקת אש באוקראינה. הודעתם יצאה לתקשורת לאחר מרתון שיחות בבירת בלרוס מינסק, שם השניים ערכו דיונים עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במשך 16 שעות.

פוטין הצהיר כי הרגיעה תיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב. "הצלחנו להגיע להסכמות בנוגע לנושאים המרכזיים. הפסקת האש תיכנס לתוקף ב-15 בפרואר", אמר נשיא רוסיה לכלי התקשורת. עוד עדכן פוטין כי כלי הנשק הרוסיים המוצבים במזרח אוקראינה יפונו מהאזור.

נשיא אוקראינה פורושנקו טען לאחר השגת ההסכם כי הנשק הרוסי משטח מדינתו יפונה ביום שלישי, יומיים לאחר שהפסקת האש תיכנס לתוקף. בנוסף הוא אמר כי אוקראינה תשיג שליטה מלאה על הגבול המשותף עם רוסיה עד סוף השנה.

נשיא אוקראינה פורושנקו עם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת הולנד בשיחות עם רוסיה במינסק
נשיא אוקראינה פורושנקו עם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת הולנד בשיחות עם רוסיה במינסק | צילום: רויטרס

בהצהרה שפרסם הקרמלין נמסר כי ארבעת המנהיגים הסכימו לכבד את עצמאותה של אוקראינה. עוד נמסר בהצהרה כי ייערכו פגישות בין הצדדים בעתיד על מנת לוודא כי ההסכמות שהושגו במינסק באות לידי ביטוי בשטח.

נשיא צרפת טען בפני כלי התקשורת כי גם מנהיגי הבדלנים הרוסים, עמם נוהלה המלחמה באוקראינה, חתמו על הסכם הפסקת האש.

ההסכם יביא לסופה את המלחמה העקובה מדם שנערכת מזה חודשים רבים בין הבדלנים הרוסיים לצבא האוקראיני. על פי הדיווחים, יותר מ-5,000 בני אדם נהרגו בעימותים הקשים שנערכו בעיקר במזרח אוקראינה.

נשיא רוסיה פוטין עם נשיא צרפת הולנד בשיחות שלום עם אוקראינה במינסק
נשיא רוסיה פוטין עם נשיא צרפת הולנד בשיחות שלום עם אוקראינה במינסק | צילום: רויטרס