יהדות אירופה מביטה קדימה בחשש: "הג'יהאדיזם מזכיר את הנאציזם"

בפראג מסתיים היום כנס "Let My People Live", אותו מארגן הקונגרס היהודי-אירופי. המראות של יהודים שחוששים ללכת עם כיפות או להיכנס למרכול כשר מדאיגים את מאות הנוכחים, כמו גם השאלה עד כמה המלחמה באנטישמיות תתנגש עם הצורך לשמור על חופש הביטוי

ברחבי אירופה מציינים היום את את יום השואה הבינלאומי, ו-70 שנה לשחרור מחנות המוות הנאצים. שלושה שבועות לאחר אירועי הטבח בפריז, קשה שלא להסתכל רק על אירופה הרצחנית של אז, אלא גם על אירופה של היום, עם האנטישמיות הגואה, הפוליטיקה הגזענית ועליית האידאולוגיה הקיצונית.

לא רק בשנות ה-30 חששו יהודי אירופה לחבוש כיפה - גם היום המציאות היא כזו במדינות רבות. במקומות רבים הם אף מפחדים ללכת למרכול כשר, והאבטחה בבתי הספר ובגנים היהודיים דומה יותר לשמירה על מתקן צבאי.

ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי-אירופי, הזהיר מפני אקסודוס חדש, יציאת היהודים מאירופה. "הג'יהאדיזם דומה מאוד לנאציזם", אמר בכנס, "ניתן לומר ששניהם צדדים של אותו הרוע".

על החיים השקטים באירופה מאיימים האסלאם הקיצוני, הימין הקיצוני והניאו נאצים. אלה הופכים את היבשת למסוכנת, בעיקר עבור תושביה היהודים, אבל לא רק.

בזמן שברחבי העולם התקיימו טקסי זיכרון, בפראג התכנסו אתמול והיום מנהיגי אירופה לדון באיומים העכשויים. בפורום הבינלאומי LET MY PEOPLE LIVE של הקונגרס היהודי האירופי והפרלמנט האירופי בפראג השתתפו יותר מ-500 אנשי פרלמנט, משפטנים ומעצבי דעת קהל משפיעים, כמו המשפטן פרופ' אלן דרשוביץ והפילוסוף ברנאר אנרי לוי.

הדיון המשמעותי ביותר היה סביב טיוטת חוק העוסק בגבולות הסובלנות. אנשי הפרלמנט האירופי ישובו למדינותיהם וינסו להעביר את הטיוטה הזו. אין ספק שיש צורך באכיפה ויד חזקה נגד עבריינים אנטישמיים, אבל כיצד מתמודדים עם אנטישמיות בכיסוי של ביקורת על ישראל? האם החוק יגביל גם קריקטורות שלועגות לנביא מוחמד, כמו אלה ב"שארלי הבדו"? האם הפגיעה בחופש הביטוי היא מידתית? המחוקקים יאלצו לענות על הרבה שאלות, אבל בינתיים הם מבטיחים כאן: לעולם לא עוד.​