"צריכים להיות מוכנים": חשש ברוסיה מפני זליגת הלחימה לשטחה

לאחר שאוקראינה כבשה מחדש אלפי קמ"ר, בערים הסמוכות לגבול מביעים חשש שהחורף הקרוב יהיה בסימן לחימה גם בשטחן. בעלי עסקים ממגנים את החנויות וכמות הנזקקים בעלייה: "מרגישים את המלחמה כאן יותר מבערים אחרות"

זמן צפייה: 02:39

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כבר יותר משנתיים ואחרי מתקפת הנגד של הצבא האוקראיני, שהובילה לנסיגה רוסית חלקית וכיבוש מחודש של שטח של אלפי קמ"ר על ידי צבא אוקראינה מובילה כעת לחשש בערים רוסיות הסמוכות לגבול כי המלחמה תזלוג לתוך שטחן.

אחת הערים היא בלגורוד, שם חוששים ומפחדים שהמלחמה תחדור אל תוך העיר, לאחר שכ-400 חיילים רוסים נשלחו להגן על הגבול. אזרחים רבים מצטיידים לקראת החורף, מחשש להמשך המלחמה גם בחודשים הקרובים. כך למשל, בעלים של מסעדה ושותפו העסקי, כבר החלו להגן על העסק שלהם ממקרה של תקיפה כשקנו לוחות דיקט כדי לחסום את הכניסה ובנו מקלט מפני פצצות בחצר האחורית. "אף אחד לא מצפה שזה יגיע לכאן, אבל אנחנו צריכים להיות מוכנים", אמר אולג, אחד מהבעלים, לעיתון הבריטי "הגרדיאן".

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

בזמן שהוא מחזיק באפוד מגן מפני קליעים ברכבו, אומר אנדרי בורז'יק, עו"ד רוסי: "מרגישים פה את המלחמה יותר ממה שמרגישים אותה בערים אחרות. אתה שומע את זה". הוא מוסיף: "נעשו מספר טעויות טקטיות ואסטרטגיות. העובדה שרוסיה חשבה שהיא נכנסת למלחמה במטרה לנצח הייתה ברורה".

אוקראינה לא נתנה שום אינדיקציה שהיא מתכוונת לחצות את הגבול או לנסות לעשות יותר מאשר להשתלט מחדש על שטח שנכבש על ידי רוסיה. אבל עצם העובדה שבקרמלין האמינו בניצחון מהיר ובטוח של המלחמה, גורמת לנשיש אוקראינה ולדימיר זלנסקי, לחשוב על המשך הלחימה מעבר לגבול הרוסי.

סמלי המלחמה באוקראינה
סמלי המלחמה באוקראינה

מושל בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, הוציא ביום שני האחרון צו המחייב את הרשות המקומית לבדוק את המקלטים בעיר. בתי ספר ליד הגבול נסגרו זמנית. סרטונים באינטרנט מראים מתנדבים כורתים עצים כדי לבנות ביצורים מדרום לעיר.

כמו בערים רבות ברוסיה, יש בבלגורוד מעט מאוד ניסיון לפעולות נגד המלחמה בקרב האזרחים. איליה קוסטיוקוב, בן 19, פעיל אופוזיציה ומייסד ועדה אנטי-מלחמתית בבלגורוד, אומר שהוא מתמקד בעידוד אנשים שמתנגדים לסכסוך, וכי הניסיון לשכנע את תומכי המלחמה לשנות את דעתם הוא "חסר טעם". עוד הוא טוען כי ישנה אדישות בעיר, ולאף אחד לא אכפת כל עוד הסיטואציה לא פוגשת אותו באופן אישי.

אירנה, אזרחית רוסיה, מספרת גם היא על תחושותיה: "המשפחה שלנו מפוצלת בין רוסיה לאוקראינה. אני חיה עם בתי בבלגורוד, אך אבי הילדה גר בחרקוב. יוליה, מתנדבת שמסייעת לנזקקים בבלגורוד, מספרת כי יש עלייה חדה בכמות הנזקקים בעיר: "יש לי בטלפון רשימה של 1,200 משפחות נזקקות, ואני מאמינה שבסך הכל יש 6,000 אנשים נזקקים בעיר".