לראשונה מאז השריפה - מיסה נערכה בקתדרלת נוטרדאם • תיעוד

כ-30 כמרים ועובדי הכנסייה הגיעו למקום, כאשר הם חובשים קסדות כאמצעי בטיחות, וקיימו את הטקס הקדוש. "זה ייקח זמן, אבל נבנה את הקתדרלה מחדש – היום זה ניצחון קטן, אך משמעותי"

זמן צפייה: 00:28

כ-30 בני אדם ערכו אתמול (שבת) טקס מיסה בקתדרלת נוטרדאם שבפריז – לראשונה מאז השריפה שפרצה במקום, חודשיים קודם לכן. הנוכחים, בעיקר כמרים ואנשים שעובדים בכנסייה, חבשו קסדה כאמצעי בטיחות, למקרה שחלקים מהתקרה ייפלו.

כזכור, בחודש אפריל שריפה שפרצה במקום כילתה חלקים רבים מהאתר ההיסטורי, וגרמה לנזק עצום במקום. תאריך פתיחת האתר למבקרים עדיין אינו ידוע, אך זמן שיקום הקתדרלה מוערך בכחמש שנים.

"אנחנו נבנה מחדש את הקתדרלה, זה ייקח הרבה זמן, כסף ועבודה – אבל נצליח", אמר האב פייר ויוארס לסוכנות הידיעות AP. "היום זה ניצחון קטן אך משמעותי, לאחר האסון שאירע לנו". כומר אחר שהיה במקום, סיפר כי מדובר ב"אושר גדול, שממלא אותנו בתקווה".

לעוד כתבות בנושא:

חלקי צריח חרוכים ואפר: כך נראית הנוטרדאם – חודש לאחר השריפה

סלפי בנוטרדאם: התיירים שמתעדים את עצמם על רקע הקתדרלה השרופה

משטרת פריז: הגורם הסביר ביותר לשריפה בנוטרדאם – קצר חשמלי

לראשונה מאז השריפה: מיסה ראשונה בקתדרלת נוטדראם
לראשונה מאז השריפה: מיסה ראשונה בקתדרלת נוטדראם | צילום: החדשות 13

כזכור, שריפת הענק שפרצה במקום, כילתה חלקים משמעותיים מגג הכנסייה ההיסטורית וגרמה לנזק לצריחי הכנסייה, חלונות הוויטראז' המפורסמים ומגדלי הפעמונים. בסרטונים שפורסנו לאחר האירוע, ניתן היה לראות את הנזק הרב שנגרם לקתדרלה המפורסמת, כאשר חלקי הצריח החרוכים שקרסו אל תוך המבנה ניצבים בערימה מפויחת ואפר מכסה את המקום. במקום שבו עמד הצריח נותר כעת פתח גדול בגג הכנסייה, שמותיר אותה חשופה לפגעי מזג האוויר. את הפתח הגדול הזה ניתן היה לראות גם במיסה שנערכה הבוקר.

עם זאת, חלון הוויטראז' הענק, בקוטר של כמעט 13 מטרים, נותר שלם וללא פגע. גם האורגן הייחודי והמרהיב, שהיה חשש לגורלו, נותר שלם. מדובר בכלי נגינה שזכה לכינוי "העוגב העצום" וכולל 7,800 צינורות בעלי 109 משלבים וחמש מקלדות בנות 56 קלידים. גם רבים מהפסלים שבמבנה לא נפגעו ויצירות אומנות היסטוריות נוספות.

שברי הצריח בכנסיית נוטרדאם
שברי הצריח בכנסיית נוטרדאם | צילום: abc

גורם במשטרת פריז מסר לאחר האירוע כי חוקרי השריפה בקתדרלה, מאמינים כי הגורם הסביר ביותר לאש שפרצה הוא קצר חשמלי. מאז, הודיעו כמה בעלי עסקים מוכרים ועשירים כי ברצונם לתרום לשיקום האתר. פרנסואה פינו, האיש העשיר באירופה שבבעלותו תאגיד קרינג - שמחזיק במגוון מותגי יוקרה כגון ג'וצי ואיב סאן לורן, הודיע כי יתרום 100 מיליון דולר לבנייתה מחדש של הנוטרדאם. גם המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנו שבבעלותו תאגיד היוקרה LVMH, הודיע כי יתרום 200 מיליון יורו לשיפוץ הכנסייה. "אנחנו מצטרפים לסיוע לטובת בנייתה מחדש של הקתדרלה היוצאת מן הכלל, שהיא סמל של צרפת, המורשת שלה והאחדות שלה", כתב ארנו בהצהרה לעיתונות.

שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז | צילום: רויטרס