"לא סיפור - היסטוריה": הקמפיין יוצא הדופן לזכר השואה בפולין

ברחבי המדינה האירופאית הופץ קמפיין עם פניו של היטלר וילדים במחנות השמדה על מנת להעביר מסר לממשלה כי ניסיונה להכחיש את חלקה בזוועות גרועים לא פחות מהכחשת השואה. בנוסף, סרטון היוטיוב של הקמפיין מציג את אשתו של היטלר בטכנולוגיית "דיפ-פייק" מראיינת את רה"מ הפולני

שלט של הקמפיין "זה לא סיפור - זו היסטוריה" בוורשה, פולין
שלט של הקמפיין "זה לא סיפור - זו היסטוריה" בוורשה, פולין | צילום: nostoryhistory.com

זה לא סיפור – זו היסטוריה: קמפיין ענק העונה לשם "זה לא סיפור - זו היסטוריה" הציף היום את רחובות פולין במטרה לעורר את זיכרון השואה, לקראת יום השואה הבין-לאומי. הקמפיין הופץ דווקא בפולין בשל ניסיון המדינה, ובעיקר ראש הממשלה הנוכחי מטאוש מורבייצקי, להכחיש את חלקה בזוועות שנעשו ומנסה להדגיש, לדברי מובילי הקמפיין, כי מי שמנסה להעלים את חלקו בשואה באמצעות עיוות, לא שונה ממי שמכחיש את השואה.

שלטי ענק המנוידים ברכבים עם פניו של אדולף היטלר וילדים בשואה הקיפו את הפרלמנט הפולני, את משרדו של ראש ממשלת פולין מורבייצקי ואת תחנות הטלוויזיה והאזורים המרכזיים בוורשה. גם בעיר הפולנית קאליז שהתפרסמה לפני חודשיים עם הפגנות ניאו-נאציות בהן לקחו חלק אלפי אנשים, נעים הרכבים עם שלטי הענק.

שלט של הקמפיין ''זה לא סיפור - זו היסטוריה'' מחוץ לפרלמנט בוורשה, פולין
שלט של הקמפיין ''זה לא סיפור - זו היסטוריה'' מחוץ לפרלמנט הפולני | צילום: nostoryhistory.com

בנוסף לשלטי הענק מופץ במסגרת הקמפיין גם סרטון הנעשה באמצעות שיטת "דיפ-פייק" בו אווה בראון, אשתו של היטלר, מראיינת את ראש הממשלה הפולני, והוא מפרט על חלקה של פולין בשואה.

הקמפיין הינו מבצע שתוכנן בסודיות רבה על ידי עמותת "חסדי נעמי", התומכת בניצולי שואה, יחד עם משרדי פרסום בפולין. גם הטכנולוגיה שבחרה העמותה אינה מקרית. הסרטון, שנעשה באמצעות טכנולוגיית "דיפ-פייק" מהווה מסר על אודות זיוף המציאות, שבסופו הוא מוביל לאתר מיוחד www.nostoryhistory.com   שמציג את האמת על השואה באמצעות עדויות של ניצולים.

שלט של הקמפיין ''זה לא סיפור - זו היסטוריה'' בקאליג, פולין
שלט של הקמפיין ''זה לא סיפור - זו היסטוריה'' בקאליג, פולין | צילום: nostoryhistory.com

סלוגן הקמפיין מעביר אמנם מסר ברור, שאין מדובר בסיפור אלא בהיסטוריה, בעוד שהבחירה באווה בראון, ובמילה "היסטוריה" מתכתבות עם קמפיין העבר "הסטורי של אווה", בו עמוד איסטגרם גולל את סיפורה של אווה בת ה-12 בזמן השואה, על מנת להנגיש את זיכרון השואה לדור הצעיר.

הרב יוסף כהן מייסד ויו"ר עמותת חסדי נעמי אמר על הקמפיין כי "בישראל חיים המון ניצולי שואה נזקקים – ומבין הסיבות לכך אלו הצלקות הקשות שלא אפשרו להם לחיות בשקט. כמו גרמניה, גם לפולין, אחראיות למצבם. כשלמדינות יש אחריות בגין פשעים נגד האנושות והן מנסות לחוקק חוק שאוסר על השיח אודות אחריות זו ולטשטש את חלקן בשואה זה פשע לא פחות חמור מהכחשה מוחלטת של השואה".

סרטון ה''דיפ-פייק'' בו מראיינת אווה בראון, אתשו של היטלר, את ראש ממשלת פולין
סרטון ה''דיפ-פייק'' בו מראיינת אווה בראון, אתשו של היטלר, את ראש ממשלת פולין | צילום: nostoryhistory.com

כהן הוסיף כי "במציאות כיום אין זה קושי לעוות את העובדות ההיסטוריות. כל מה שצריך זה להיות עם כוח והשפעה או פשוט לשכור עורך וידאו. אני פונה אליך אדוני ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי, רגע לפני יום השואה הבין לאומי - תתנצל. תתנצל ותודה בפני העם היהודי על חלקה של פולין בשואה".