היילי ודה-סנטיס יכריזו על ריצה לנשיאות; טראמפ: "בגידה"

מושל פלורידה רון דה-סנטיס וניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה, צפויים להכריז על התמודדות בבחירות לנשיאות שיתקיימו בחודש נובמבר 2024. כך לפי דיווחים שונים בתקשורת האמריקנית. גם שמו של מזכיר המדינה בתקופת כהונתו של הנשיא טראמפ - מייק פומפאו, עלה כמי שעשוי להתמודד נגדו בבחירות לראשות המפלגה

זמן צפייה: 02:33

מושל פלורידה רון דה-סנטיס וניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה ושגרירת ארצות הברית באו"ם, צפויים להכריז על התמודדות לראשות המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו בחודש נובמבר 2024. כך לפי דיווחים שונים בתקשורת האמריקנית שפורסמו בימים האחרונים ודיווחו מפי מקורות המעורים בפרטי הדברים.

לפי שלושה גורמים ששוחחו עם רשת הטלוויזיה האמריקנית "NBC News"' היילי צפויה לכנס מסיבת עיתונאים ב-15 לפברואר בה תכריז על מועמדותה הרשמית. "אנחנו צריכים ללכת לכיוון חדש. האם אני יכול להיות המנהיגה הזו? כן, אני חושבת שאני יכולה להיות המנהיגה", אמרה היילי בחודש ינואר בריאיון לרשת "פוקס ניוז". מלבד אלו, גם שמו של מזכיר המדינה בתקופת כהונתו של הנשיא טראמפ - מייק פומפאו, עלה כמי שעשוי להתמודד נגדו בבחירות לראשות המפלגה.

בחירות האמצע בארה''ב: ספירת הקולות החלה - הרפובליקנים זוכים לרוב
בחירות האמצע בארה''ב | צילום: רויטרס

במקביל לדיווחים על הכרזתה הצפויה של היילי, הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ התייחס לאפשרות שמושל פלורידה רון דה-סנטיס יתמודד גם הוא לראשות המפלגה הרפובליקנית. טראמפ תקף את דה-סנטיס וכינה את התמודדותו האפשרית כ"בגידה גדולה". לדבריו של הנשיא לשעבר, "אני מקדים אותו בסקרים. אני חושב שזה יהיה מעשה חסר נאמנות, שכן - אני תמכתי בו בבחירות למושל פלורידה. לא היה לו סיכוי".

בחודשים האחרונים, וביתר שאת מאז בחירות האמצע בארה"ב, גברה הביקורת בשורות המפלגה הרפובליקנית על התנהלותו של דונאלד טראמפ, על שנחל הפסד מוחץ, ולא הצליח לנצח במאבק על השליטה בסנאט, שנותר בשליטה דמוקרטית. עם זאת, לפי שעה, טראמפ מוביל בפער גדול בסקרי הבחירות לראשות המפלגה.

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

באמצע חודש נובמבר, דונלד טראמפ, הכריז על מועמדותו בבחירות לנשיאות ב-2024. בטקס ההצהרה החגיגי אמר הנשיא לשעבר: "כדי להפוך את אמריקה לגדולה ומפוארת פעם נוספת, אני מכריז הלילה על מועמדותי לנשיאות ארצות הברית", כשברקע דגלי ארה"ב רבים ודגלים עם המוטו שלו "Make America Great Again". עוד טראמפ הוסיף: "תור הזהב של אמריקה נמצא ממש מלפנינו".

הצהרתו של טראמפ הגיעה כאמור, לאחר אכזבה מסוימת בקרב המפלגה הרפובליקנית בבחירות האמצע, בהן שמרו הרפובליקנים על רוב בבית הנבחרים, אולם קטן בהרבה ממה שצפו להם בסקרים. בסנאט לעומת זאת הדמוקרטים ניצחו ברוב דחוק, למרות תחזיות של "גל אדום" (ניצחון גורף למפלגה "האדומה" - הרפובליקנית), עם 51 חברי סנאט דמוקרטים לעומת 50 רפובליקנים, בעוד סגנית הנשיא קמלה האריס תהיה ל"אצבע" ה-51 של המפלגה בסנאט.