הפריימריז הרפובליקניים: טראמפ מכוון להכרעה כבר היום

נשיא ארצות הברית לשעבר מגיע לניו המפשייר, שמצביעה היום בבחירות הקדימות של המפלגה הרפובליקנית, בתקווה לשחזר את ההישג שלו באייווה ולגרוף ניצחון גדול - שייאלץ את יריבתו ניקי היילי לפרוש מהמרוץ. עד היום, כל מועמד בפריימריז הרפובליקניים שזכה הן באייווה והן בניו המפשייר זכה גם במועמדות המפלגה לנשיאות. במידה והיילי תשיג תוצאה טובה כנגד כל הסיכויים היא תוכל להמשיך ולאתגר את טראמפ, בדרך לבחירות בדרום קרוליינה שיתרחשו בחודש הבא

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בניו המפשייר
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בניו המפשייר | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ שואף להכריע את הפריימריז הרפובליקניים ולקבע את עצמו באופן סופי כמועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות השנה, באמצעות ניצחון גדול במדינת ניו המפשייר שבה נערכות היום (שלישי) הבחירות המקדימות. על פי הסקרים, טראמפ צפוי להשיג את הניצחון שאליו הוא מייחל - ובכך לאלץ את היריבה האחרונה שעוד מאתגרת אותו בתוך המפלגה, שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר ניקי היילי, לפרוש מהמרוץ ולפנות לו את הדרך לקרב חוזר נגד הנשיא ג'ו ביידן.

לאחר שהגיעה למקום השלישי בפריימריז שנערכו באייווה בשבוע שעבר עם 19% מהקולות, בעוד שטראמפ כזכור זכה באופן היסטורי ביותר מ-50%, היילי מצדה השקיעה את כל מאמציה בניו המפשייר, "מדינת הגרניט", כדי להחיות את הקמפיין שלה. הסקרים האחרונים מראים כי פרישתו של מושל פלורידה רון דה-סנטיס שלשום לא מועילה לה, מכיוון שרוב תומכיו מתכוונים להצביע כעת לטראמפ.

"בכל יום המפלגה הרפובליקנית הופכת למאוחדת יותר", אמר הנשיא לשעבר לתומכיו בעצרת הבחירות האחרונה שקיים לפני פתיחת הקלפיות במדינת הגרניט, בעיר לקויינה. "תחילה עמדו מולנו 13 יריבים ועכשיו נותרו מולנו שניים, כשאחד מהם צפוי לדעתי לפרוש כבר מחר", הוסיף בהתייחסות לדה-סנטיס, שאכן פרש כאמור.

טראמפ נואם בפני תומכיו בניו המפשייר
טראמפ נואם בפני תומכיו בניו המפשייר | צילום: רויטרס
ניקי היילי בעצרת בחירות
ניקי היילי בעצרת בחירות | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2024 01 23 At 1
תורים להצבעה בלונדונדרי, ניו המפשייר | צילום: רויטרס
מצביעים בקלפיות של הפריימריז הרפובליקניים
מצביעים בקלפיות של הפריימריז הרפובליקניים | צילום: רויטרס

היילי, שנזהרה בכבודו של טראמפ עד עתה בגלל הפופולריות שלו בקרב המצביעים הרפובליקניים, שינתה את האסטרטגיה שלה לאחרונה והחלה לתקוף אותו. "אמריקה לא 'מכתירה' אנשים. אנחנו מאמינים בבחירות ובדמוקרטיה", אמרה לתומכיה בעצרת שקיימה בעיר פרנקלין שבמרכז ניו המפשייר.

השגרירה לשעבר, שמקווה להישאר במרוץ עד לבחירות שיתקיימו במדינת הבית שלה דרום קרוליינה בחודש הבא, העלתה חשש בנוגע ליכולותיו הקוגניטיביות של טראמפ בן ה-77, והתמקדה במיוחד בנאום ביזארי שבמהלכו הוא התבלבל בינה לבין יושבת ראש בית הנבחרים הדמוקרטית לשעבר ננסי פלוסי. היילי בת ה-52 הזהירה כי טראמפ וביידן אינם חדים מספיק כדי לכהן בקדנציה שנייה בבית הלבן.

ניקי היילי עם תומכיה, הבוקר
ניקי היילי עם תומכיה, הבוקר | צילום: רויטרס

ניו המפשייר מחלקת בסך הכל 20 צירים בפריימריז הרפובליקניים, פחות מ-1% מכלל הצירים שיכריעו את זהותו של המועמד הרפובליקני שייבחר רשמית בוועידה הלאומית של המפלגה שתתקיים במילווקי שבוויסקונסין בין התאריכים 15-18 ביולי. חשיבותן של התוצאות בניו המפשייר נובעת מכוח לא פרופורציונלי שניתן למדינה, מעצם העובדה שההצבעה בה נערכת מוקדם, מיד לאחר אייווה, ולכן הן יכולות להעניק מומנטום למועמדים ולחרוץ את גורל הקמפיין שלהם.

דונלד טראמפ ניקי היילי
צילום: רויטרס

בעקבות סכסוך שהתגלע בין ניו המפשייר הנשלטת על ידי הרפובליקניים והוועידה הדמוקרטית הלאומית בנוגע למועד הבחירות, הפריימריז הדמוקרטיים, שמתקיימים גם כן במדינה היום, לא יביאו לחלוקת צירים. בנוסף, שמו של הנשיא ביידן, שכלל לא ניצב בפני תחרות פנים-מפלגתית בהיותו נשיא מכהן, לא מופיע על טפסי ההצבעה.