הגופות נערמות, התקווה הפכה לייאוש: בתוך "עיירת המוות"

העיירה נורדגי ממוקמת כשעה ממוקד הרעידה בגזיאנטפ. צוותי החילוץ מוציאים גופה אחר גופה וההערכה היא שהחיפושים ייפסקו בקרוב. בינתיים, רף הנספים בטורקיה ובסוריה חצה את רף ה-20,000. "זה אירוע שלא פגשנו קודם", מודה קצינה בצוות הישראלי שיקים בי"ח שדה. שליחי חדשות 13 מדווחים מאזורי האסון

זמן צפייה: 03:59

מספר הנספים באסון הרעש בטורקיה ובסוריה כבר חצה את רף ה-20,000 ועוד רבבות נפצעו, אך רק כשמגיעים לנורדגי - מתחילים להבין את עוצמת האסון: דבר ממה שנראה עד כה בזירת ההרס המרכזית, גזיאנטפ, לא מתקרב למראות בעיירה ששוכנת מרחק שעה נסיעה משם. רחובות שלמים נמחקו, מרבי הקומות לא נותר זכר וצחנת המוות שוררת בכל פינה. "הכול התמוטט, נמלטנו על נפשנו", מספר בכאב ג'מאל, תושב המקום. זו היממה הרביעית מאז אירע הרעש, והתקווה למצוא ניצולים מתחלפת בייאוש. הצוותים מוציאים גופה אחר גופה – ואין אפילו זמן אפילו להתאבל. הם והתושבים מוכי האבל והיגון מתחננים לתגבור בהקדם. אולי אפשר יהיה עוד להציל אפילו אדם אחד לפני שיירד שוב החושך, והם כנראה ירימו ידיים. שליח חדשות 13, יוסף ישראל, מדווח מנורדגי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0902232037' autoplay='0' credit='' desc='שליחי חדשות 13 מדווחים מאזורי האסון בטורקיה' poster='' kid='1_yv7y6bhk' duration='']

''הכול התמוטט, נמלטנו על נפשנו''. חורבן בנורדגי שבטורקיה
''הכול התמוטט, נמלטנו על נפשנו''. חורבן בנורדגי שבטורקיה

ההרס בנורדגי
ההרס בנורדגי

באחד הרחובות בעיירה הקטנה שכן עד לפני שבוע אולפן טלוויזיה - שברגע אחד נדם. באחד ממוקדי ההריסות נמצא אדם, כך המחפשים טוענים, בתקווה רבה שהוא בחיים. הסיכויים להוציא אותו בחיים נמוכים מאוד, והם מנסים לטכס עצה בניסיון להבין איך לחלצו מבין האבנים. כל העוסקים במלאכה נמצאים במרוץ נגד הזמן, וניסיונות החילוץ העדינים מתחלפים בעבודה אגרסיבית של הכלים ההנדסיים, שמסירים בבת אחת קומות שלמות, מקלפים עוד שכבת חיים, בניסיון לראות אם יש אולי מישהו לכוד מתחת.

הסיפור של נורדגי הוא לא היחידי. ישנן עיירות רבות שכוחות החילוץ לא מצליחים להגיע אליהן והתושבים מנסים להסתדר בכוחות עצמם. במקרה הטוב - עם כוחות מקומיים ומאומנים; ובמקרה הרע - הם חופרים ומחפשים אחר קרוביהם הנעדרים בידיים חשופות. הנחת העבודה היא שאם ביממה הקרובה לא יימצאו ניצולים נוספים - החיפושים ייפסקו.

אלא שיש גם רגעים של תקווה - אפילו אם קלושה: אחד התושבים חושב לרגע ששמע קול מתחת להריסות, ובאחת משתרר שקט מוחלט כשהמחלצים נצמדים ומקשיבים. אחרי דקות ארוכות של שקט - הצוותים ממשיכים לחפור במרץ ומוציאים עוד גופה. עם זאת, בלילה חולץ גבר בן 61 בחיים אחרי 65 שעות שבהן היה קבור מתחת להריסות.

צה''ל הקים מחנה ראשון בקהרמאנמרש שבדרום בטורקיה
צה''ל הקים מחנה ראשון בקהרמאנמרש שבדרום בטורקיה | צילום: דובר צה''ל

פעילות משלחת ''ענפי זית'' בטורקיה
פעילות משלחת ''ענפי זית'' בטורקיה | צילום: דובר צה''ל

קרמאנמרש
הרס בקרמאנמרש | צילום: אורי קואל

צה"ל מקים בית חולים שדה: "זה אירוע שלא פגשנו קודם"

בעיר קרמנמארש בנפת הטאי שבדרום טורקיה, בשטח הכינוס של צה"ל שבו יוקם בית חולים שדה, נמצא שליח חדשות 13, אורי קואל. עד כה הצליחו הכוחות הישראלים לחלץ מההריסות צעירה בת 17 ועדיין מנסים לחלץ גם את אביה שנלכד עמה. הצוות הישראלי הביא עמו עשרות טונות של ציוד והטורקים מקבלים בזרועות פתוחות את צוותי הסיוע שהגיעו כדי לעזור. ארגז אחרי ארגז, ממיץ תפוחים ועד מזרקים רפואיים, משמיכות ועד כלי ניתוח - השרשרת האנושית של משלחת בית חולים השדה של צה"ל לא נחה לרגע. סרן שני סולטני, קצינת רפואה, מודה: "זה אירוע שלא פגשנו קודם".

מתחממים ליד מדורות בקיריחאן שבדרום טורקיה
מתחממים ליד מדורות בקיריחאן שבדרום טורקיה | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בתוך כך, מוקדם יותר הודה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן "היו בעיות" עם התגובה הראשונית של מדינתו לאסון, אך טען כי כעת המצב נמצא "תחת שליטה". למרות טענתו של ארדואן כי הוא שולט בנעשה, במפלגת האופוזיציה בטורקיה (CHP), תקפו אותו בחריפות. יו"ר המפלגה כמאל קיליצ'דראולו אמר: "אם יש אדם אחד שאחראי למצב, זה ארדואן". האחרון דחה את ההאשמות, וטען לניצול פוליטי ציני של האסון: "בתקופה כזו אני לא יכול לקבל שאנשים עושים קמפיינים שליליים מתוך אינטרס פוליטי".

ארדואן, נזכיר, עלה לשלטון בעקבות ביקורת על התפקוד של קודמו לאחר רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-1999, שגבתה את חייהם של 17 אלף בני אדם. אחרי יותר מ-20 שנה בשלטון, ארדואן השכיל להפיל את יריביו הפוליטיים ולסלול את דרכו לניצחון חוזר בבחירות בעוד שלושה חודשים, אך ייתכן כי רעידת האדמה ההרסנית - היא דווקא זו שתפיל אותו.

בינתיים, אלפי לכודים שמתפללים לחילוץ יעבירו את הלילה הרביעי תחת ההריסות בקור המקפיא, כשהטמפרטורות נעות סביב האפס ואף מתחת לכך. המצב ההומניטרי במוקדי האסון קשה ביותר, ומאות אלפים נותרו ללא קורת גג וללא לבוש ומזון. ניסיונות החילוץ בסוריה הסמוכה נתקלים בקשיים משמעותיים, מכיוון ששנים של הזנחה הביאו להרס תשתיות רבות של המדינה, נוסף על הקושי הרב שבהענקת סיוע למדינה הנמצאת תחת סנקציות מסיביות של המערב.