רוסיה: מבקרו של פוטין הוכנס לרשימת "טרוריסטים ופעילים קיצוניים"

אלכסיי נבלני, פעיל נגד שחיתות שהיה למתנגד החריף ביותר של הנשיא עד שהורעל באמצעות גז עצבים בשנת 2020, נוסף לרשימת הניטור של השירות הפדרלי הפיננסי יחד עם כמה משותפיו. "הקרמלין עושה כל שביכולתו כדי לגרום למי שעדיין מאמין לפוטין, להפסיק להאמין לו"

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה
מנהיג האופוזיציה ברוסיה לשעבר, אלכסיי נבלני | צילום: רויטרס

כלי התקשורת המקומיים ברוסיה דיווחו היום (שלישי) כי השירות הפדרלי לניטור פיננסי הוסיף לרשימה הרשמית של "טרוריסטים ופעילים קיצוניים" את אלכסיי נבלני, פעיל נגד שחיתות והמבקר הקולני ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין בעשור האחרון, יחד עם מספר פעילים נוספים נגד השלטון הקשורים אליו.

רישומם כ"טרוריסטים וקיצוניים" על ידי השירות, פירושו שנבלני וחברי הצוות שלו כפופים למגבלות על עסקאות בנקאיות וצריכים לבקש אישור בכל פעם שהם רוצים להשתמש בחשבונות שלהם.

נבלני. לא יוכל להתמודד נגד פוטין (רויטרס)
נבלני. לא יוכל להתמודד נגד פוטין (רויטרס)

ראש הסגל של נבלני, ליאוניד וולקוב, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "אני גאה לעבוד בצוות המשובח שלנו של 'קיצוניים ומחבלים'. על ידי הפחתת המשמעות של מילים והפיכת משמעותן מבפנים החוצה, הקרמלין עושה כל שביכולתו כדי לגרום למי שעדיין מאמין לפוטין, להפסיק להאמין לו".

נבלני כזכור, הורעל בגז העצבים "נוביצ'וק" בשנת 2020, שרד, ונכלא בשנה שעברה על עבירות שחרור על תנאי הקשורות לתיק הונאה מוקדם יותר, שלדבריו הופר. הבלוג הפוליטי שלו נאסר והוגדר כ"קיצוני" גם כן בשנה שעברה. הפרלמנט האירופי לעומת זאת, העניק בשנה שעברה לנבלני את פרס סחרוב לחופש המחשבה לאחר שהיה מועמד אך לא זכה בפרס נובל לשלום.

אלכסיי נבלני בתקופת מעצרו בכלא במוסקבה בשנת 2011
אלכסיי נבלני בתקופת מעצרו בכלא במוסקבה בשנת 2011 | צילום: רויטרס

בתוך כך, דווח היום גם כי כי שירות בתי הסוהר הפדרלי דרש לתת מאסר לאחיו של נבלני, אולג, במקום מאסר על תנאי של שנה שניתנה לו בשנה שעברה.

כזכור, לפני כחודש, כחלק מחקיקת חוקים חדשים שנועדו להגביל את כוחה של התקשורת ברוסיה של פוטין, הוחלט לסווג כל אדם וגוף תקשורת שיעסוק בחשיפת שחיתויות, סיקור פשעים ועבירות על טוהר המידות בגופי הביטחון של המדינה כולל סוכנויות החלל והתעשיות הצבאיות - יסווג כ"סוכן זר" שמטרתו לפגוע בביטחון הלאומי.

שירות הביטחון הפרדלי הרוסי (FSB) פרסם עלון מידע ובו 60 נושאים שונים שאינם מוגדרים כסודיים, אך כאלו ש"גופים ואזרחים זרים יכולים להשתמש בהם כדי לפגוע ברוסיה", לטענת ארגון הביון הרוסי. בין היתר, הרשימה כוללת נושאים כגון: סיקור פשעים צבאיים, מוטיבציית הלוחמים לשרת בצבא, גודל היחידות הצבאיות, סוגי הנשק שנמצאים בשימוש, פריסת הכוחות בארץ ובחו"ל ומתקני אימונים של הכוחות המזויינים של הצבא הרוסי.

מעצר של משתתפים בהפגנת תמיכה במנהיג האופוזיציה ברוסיה
מעצר של משתתפים בהפגנת תמיכה בנבלני ברוסיה | צילום: רויטרס