בתו של "המוח של פוטין" נהרגה: "נהגה ברכב של אביה"

ברוסיה ממשיכים לחקור את נסיבות מותה של דריה דוגין, בתו של הפילוסוף אלכסנדר דוגין המקורב לנשיא רוסיה ונחשב לרוח החיה מאחורי הפלישה לאוקראינה. לפני כחצי שנה הוטלו סנקציות נגד הבת בעקבות מאמר שערכה ובו נכתב כי אוקראינה "תושמד" אם תצטרף לנאט"ו

זמן צפייה: 02:24

מי היה היעד האמיתי לחיסול? זו השאלה שמנסים היום (ראשון) לברר בקרב רשויות החקירה ברוסיה בעקבות פיצוץ הרכב במוסקבה שבו נהרגה דריה דוגין, בתו של הפילוסוף והאסטרטג אלכסנדר דוגין שנחשב למקורב מאוד לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

אנדריי קרסנוב, מנהל תנועה חברתית שהכיר באופן אישי את דריה דוגין, סיפר לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי הרכב שהתפוצץ היה שייך לאביה ומסיבה שאינה ברורה היא נהגה בו. "אני חושב שאלכסנדר היה היעד לחיסול", סיפר קרסנוב.

כשפנתה לרחוב סמוך לכפר באזור הבירה הרוסית, אירע הפיצוץ. הרכב עלה מיד באש ודוגין נלכדה בו וחולצה לאחר מכן ללא רוח חיים. המשטרה הרוסית מסרה כי כל כיווני החקירה נבדקים.

אלכסנדר דוגין
אלכסנדר דוגין

דוגין, בת 30, למדה גם היא פילוסופיה באוניברסיטת מוסקבה. אביה מכונה "המוח של פוטין" וכמי שמהווה הרוח החיה מאחורי הרעיון לפלוש לאוקראינה. גם בתו לא רחוקה מדעותיו. לפני כחצי שנה הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות נגד דוגין בעקבות מאמר שערכה ובו נכתב כי אוקראינה "תושמד" אם היא תצטרף לנאט"ו.

היא גם הפיצה מידע כוזב על המלחמה ברשתות החברתיות. במהלך ריאיון שהעניקה בחודש מאי היא אף התגאתה על כך שהוטלו עליה סנקציות. על אביה, ארצות הברית הטילה סנקציות ארה"ב עוד בשנת 2015 על מעורבותו לכאורה בסיפוח הרוסי של חצי האי קרים.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת הרוסיים, דוגין היה אמור לחזור יחד עם בתו מפסטיבל ספרות ומוזיקה באותה המכונית, כשלבסוף דוגין החליט לנסוע בנפרד מבתו - מה שמעלה את החשד שהוא היה היעד לתקיפה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

אלכסנדר דוגין נולד במוסקבה בשנת 1962 לאבא גנרל בצבא הסובייטי ולאמא פעילת זכויות אדם ומהמתנגדות החריפות ביותר למשטר הרוסי - ולריה נובודבורסקיה. הוריו נפרדו כשהיה בן 3. דוגין נחשב לאינטלקטואל כריזמטי ואף חיבר עשרות ספרים, כתבים ומאמרים בו הוא הפיץ את השקפת עולמו הקיצונית המתאפיינת בין היתר בהתרפקות על תהילת העבר של ברית המועצות ובחזונו האימפריאליסטי.

בכתביו, דוגין מרבה לקרוא תיגר על הקפיטליזם ובדמוקרטיה הליברלית. למרות עמדותיו הרדיקליות וייתכן כי בזכותן - דוגין נחשב למקורב לבכירי השלטון הרוסי והוא אורח קבוע ופופולרי בכלי התקשורת הרוסיים. בשנות ה-90, בעת שכיהן כנשיא רוסיה בוריס ילצין - דוגין נחשב לאופוזיציונר מוקצה ושולי, ורק בעשור הראשון של שנות ה-2000 הצליח לחדור אל הזירה הפוליטית ולהנחיל את רעיונותיו. זאת, במקביל לעלייתו של פוטין לשלטון.