בחירות האמצע בארה"ב: הרפובליקנים החזירו לידיהם את הרוב בבית הנבחרים

שבוע לאחר שהתקיימו בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית, המפלגה הרפובליקנית החזירה לעצמה את הרוב בבית הנבחרים - הבית התחתון. זאת, לאחר שנתיים בהן השליטה בבית הנבחרים הייתה של המפלגה הדמוקרטית. מאחר והשיגו את הרוב בבית, הם יוכלו לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו

זמן צפייה: 00:59

בחירות האמצע בארצות הברית: שבוע לאחר שהתקיימו בחירות אמצע הקדנציה במדינות השונות, הלילה (בין רביעי לחמישי) נודע כי המפלגה הרפובליקנית החזירה לעצמה את הרוב בבית הנבחרים - הבית התחתון. זאת, לאחר שנתיים בהן השליטה בבית הנבחרים הייתה של המפלגה הדמוקרטית.

לפי שעה, לרפובליקנים רוב מינימילי של 218 חברי בית הנבחרים, בעוד שמטעם הדמוקרטים יכהנו 210 חברים. עם זאת, זהותם של 17 חברי בית הנבחרים טרם נקבעה. למפלגה הרפובליקנית, שהצליחה "להעביר" לרשותה לפחות 5 כיסאות דמוקרטיים, צפו בסקרים ובתחזיות בארה"ב ניצחון מוחץ של 50-40 מושבים יותר מהדמוקרטים, שהצליחו מצידם, לשמור על הרוב בסנאט.

מנהיג סיעת המיעוט בבית הנבחרים, שהחל מהקדנציה הנוכחות תהפוך לסיעת הרוב, קווין מקארתי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר שמפלגתו הצליחה להשיג את הרוב בבית הנבחרים: "העם האמריקני רוצה שנעשה עבורו דברים. הם רוצים שנתמקד בנושאים שחשובים להם ובהפיכת חייהם לטובים יותר. אני אעבוד עם כל אחד - רפובליקני או דמוקרט - שמוכן לעבוד איתי כדי לספק תוצאות עבורם". מאוחר יותר, הנשיא ביידן בירך את מקארתי על ניצחון הרפובליקנים: "אעבוד איתם עבור העם".

מנהיג סיעת המיעוט בבית הנבחרים, שהחל מהקדנציה הנוכחות תהפוך לסיעת הרוב, קווין מקארתי
''העם האמריקני רוצה שנעשה עבורו דברים''. מנהיג סיעת המיעוט בבית הנבחרים, שהחל מהקדנציה הנוכחות תהפוך לסיעת הרוב, קווין מקארתי | צילום: רויטרס

מאחר והרפובליקנים השיגו את הרוב בבית, הם יוכלו לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו, אם כי הליכים משמעותיים יוכלו להיבלם על ידי הסנאט, שם הדמוקרטים הצליחו לשמור על הרוב. כך למעשה, התקוות הרפובליקניות ל"גל אדום" של ניצחונות דעכו, והדמוקרטים הצליחו לנצח ב-11 מתוך 13 "התחרויות הצמודות" בין המפלגות.

הפרשנים הפוליטיים בארה"ב הצביעו על כישלון למפלגה הרפובליקנית, הרי שלטענתם, ניצחונם המזערי בבית הנבחרים על הדמוקרטים היה רחוק מאוד מההצלחה שניבאו להם בסקרים ובתחזיות מהתקופה האחרונה, שצפו למפלגה הרפובליקנית ניצחון משמעותי, הן בבית הנבחרים וגם בסנאט. למעשה, זהו הניצחון הקטן ביותר למפלגת אופוזיציה בבחירות אמצע מזה שלושה עשורים בארה"ב.

בבחירות האמצע במדינה נבחרו 35 סנאטורים חדשים או מכהנים מתוך 100 בסך הכל. בסנאט, הבית העליון של הקונגרס האמריקני מכהנים 2 סנאטורים מכל מדינה. לבית הנבחרים של הקונגרס, הבית התחתון, בו מכהנים מספר יחסי של חברי קונגרס בהתאם לגודלה של כל מדינה, נבחרו כל 435 הצירים. כרגע, הנושא שהכי מעניין את האזרחים האמריקנים הוא הנושא הכלכלי, הכולל את יוקר המחייה, האינפלציה וחשש ממיתון כלכלי אפשרי.

דונלד טראמפ בהכרזה על מועמדתו בבחירות 2024
דונלד טראמפ בהכרזה על מועמדתו בבחירות 2024 | צילום: רויטרס

יממה לאחר שנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, הכריז על מועמדותו בבחירות לנשיאות ב-2024, נרשמו תגובות צוננות דווקא מהמעגלים הקרובים לו. סגנו לשעבר, מייק פנס, אמר כי הוא מאמין שיהיו אפשרויות טובות יותר מטראמפ בבחירות. עוד פנס הודיע הלילה, כי הוא לא יעיד בפני ועדת החקירה בית הנבחרים האמריקני על אירועי 6 בינואר 2021. גם ראש הסגל לשעבר של הנשיא מיק מלובני, טען כי טראמפ הוא הרפובליקני היחיד שיכול להפסיד ב-2024.

"האנשים במדינה הזאת דווקא מסתדרים לא רע כשיוצאים מהפוליטיקה. ואני חושב שהעם רוצה לראות מנהיגים עם אותה רוח של חמלה ונדיבות", אמר פנס ורמז על האפשרות שיתמודד נגד טראמפ, "באשר לי ולמשפחתי, אנחנו נצטרך להחליט איזה תפקיד אנחנו לוקחים בתוך זה". כשנשאל פנס אם לדעתו הוא יוכל לנצח את טראמפ בבחירות למפלגה הרפובליקנית, אמר כי "זה נתון לבחירתם של אחרים, וזה נתון לבחירתנו אם לבחון את זה או לא".