איראן: "נעצרה אמה של הנערה שהוכתה על-ידי משטרת המוסר"

שאהין אחמדי, אמה של ארמיטה ג'רוואנד (16) שהותקפה לפי דיווחים על-ידי אנשי "משטרת המוסר" בטהרן ואושפזה בתרדמת - נעצרה על-ידי כוחות הביטחון ברפובליקה האיסלאמית. עם זאת, בסוכנות הידיעות "תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה, הכחישו את דבר המעצר

ארמיטה ג'רוואנד צילום מקלטות אבטחה שמראות את הנערה נלקחת מקרון הרכבת בטהרן
צילום מקלטות אבטחה שמראות את הנערה נלקחת מקרון הרכבת בטהרן | צילום: טוויטר

כוחות הביטחון באיראן עצרו היום (חמישי) את שאהין אחמדי, אמה של ארמיטה ג'רוואנד, בת 16, שהותקפה לפי דיווחים על-ידי אנשי "משטרת המוסר" בטהרן ביום ראשון השבוע, ואושפזה במצב אנוש כשהיא בתרדמת. עם זאת, בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" הכחישו את דבר המעצר.

ארמיטה בת ה-16 שאושפזה בתרדמת
ארמיטה בת ה-16 שאושפזה בתרדמת | צילום: Iran International

ארמיטה ג'רוואנד אושפזה השבוע בבית חולים בטהרן לאחר שלפי דיווחים היא הוכתה קשות על-ידי אנשי "משטרת המוסר" ברכבת התחתית בבירת הרפובליקה האיסלאמית, ככל הנראה כי לא עטתה חיג'אב "כנדרש בחוק".

ארגון זכויות אדם איראני-כורדי פרסם תמונה של ג'רוואנד מבית החולים, כשהיא מחוסרת הכרה. בינתיים, כוחות של המשטר האיראני הציבו אבטחה כבדה סביב המרכז הרפואי כדי למנוע הפגנות. בנוסף, עיתונאית שדיווחה על מצבה של הנערה והנסיבות האלימות שבגינן אושפזה - נעצרה. הרשויות בטהרן אמרו כי היא "התעלפה", והוריה אמרו בריאיון לרשת טלוויזיה איראנית כי מדובר ב"תאונה".

מחאה באינסטבול לזכרה של אמיני (ארכיון) | צילום: רויטרס

אירוע זה מגיע כחודש לאחר שציינו באיראן שנה למותה של הצעירה מהסא אמיני, שהוכתה למוות על ידי משמרות הצניעות, בעקבות האופן שבו עטתה כיסוי ראש. מותה הצית הפגנות גדולות שנמשכו חודשים, בכמה מוקדים ברחבי איראן, ביניהם גם בבירה טהרן ובמחוז כורדיסטן (שם נולדה וגדלה אמיני). המחאות זכו לכינוי "מחאת החיג'אב".

בתיעודים שנפוצו ברשתות החברתיות מהמחאות ההיסטוריות, נראו כמה מפגינים בערים שונות, כשהם קוראים קריאות בגנות משטר האייתוללות. כמה מהם אמרו: "אנחנו אומה נהדרת, ניקח בחזרה את איראן". בחלק מהמקומות אף נשמעו קריאות "מוות לחמינאי". במקביל, נרשמו מחאות גם בארצות הברית ובמדינות באירופה.

מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני (ארכיון) | צילום: רויטרס

לפי ארגוני זכויות האדם במדינה, יותר מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, נהרגו ב"מחאת החיג'אב". שבעה גברים הוצאו להורג לאחר שהורשעו בהשתתפות במחאות. מאות נוספים נפצעו ואלפים נעצרו על-ידי כוחות הביטחון, שפעלו ביד קשה כדי לדכא את ההפגנות. הממשל האיראני טען כי עשרות שוטרים נהרגו גם במהומות, וטען כי הן הובלו על-ידי "ממשלות חיצוניות ותקשורת עוינת".

עוד בטרם מותה של אמיני, פורסמו בשנים האחרונות עשרות סרטונים שבהם ניתן לראות את אנשי "משמרות הצניעות" כשהם נוקטים אלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן, או שלא עטו את פריט הלבוש לפי חוקי השריעה שהונהגו במדינה.