על הכוונת הפרו-פלסטינית: מניות מקדונלד'ס צנחו בכ-4%

ענקית המזון הודיעה כי לא הגיעה אל יעדי המכירות שלה ברבעון הנוכחי - בין היתר, עקב מחאות וחרמות של מתנגדי ישראל, שהחלו לתקוף את הרשת אחרי שבעלי הזיכיון הישראלי העניק לחיילי צה"ל אלפי ארוחות בחינם. תגובה דומה נרשמה נגד חברת בתי הקפה האמריקנית סטארבקס, שהודיעה גם היא על ירידה במכירות ופעולות ונדליזם בסניפיה

מקדונלד'ס
מקדונלד'ס | צילום: רויטרס

רשת המזון המהיר "מקדונלד'ס" לא הגיעה אל יעדי המכירות שלה ברבעון הנוכחי - בין השאר, עקב חרם צרכני עקב תמיכתה הפומבית של החברה בישראל - כך דווח היום (שלישי) ב-BBC. לאחר ההודעה בדבר הירידה במכירות, המניות של מקדונלד'ס צנחו בכ-4%.

למקדונלד'ס יותר מ-40 אלף סניפים בעולם, המופעלים ע"י מערכת זכיינות. כ-5% מסניפי הרשת ממוקמים במזרח התיכון. המפגינים הפרו-פסלטינים החלו לכוון את "האש" שלהם לעבר ענקית המזון המהיר לאחר שבעלי הזיכיון הישראלי הצהיר כי העניק לחיילי צה"ל אלפי ארוחות בחינם. בעלי זיכיון לסניפי מקדונלד'ס במדינות בעלות רוב מוסלמי, כגון כווית, מלזיה ופקיסטן, פרסמו הצהרות בהן הם מסתייגים מהרשת.

כאמור, מהחברה נמסר כי הסכסוך בין ישראל לעזה "השפיע באופן משמעותי" על הביצועים בכמה שווקים בחו"ל ברבעון הרביעי של 2023. לדוגמא, הצמיחה העסקית בסניפי המזרח התיכון, סין והודו עמדו על 0.7% ברבעון הרביעי של 2023 - הרבה מתחת לצפי השוק. כמו כן, המכירות של רשת המזון המהיר נפגעו גם באינדונזיה וצרפת.

"אנחנו לא מצפים לראות שום שיפור משמעותי בשווקים האלה כל עוד המלחמה נמשכת" אמר מנכ"ל הרשת כריס קמפצ'ינסקי. כמו כן, קמפצ'ינסקי כינה את תגובת-הנגד של הפרו-פלסטינים כ"מייאשת, בלתי מבוססת ומטעה".

סניף של מקדונלד'ס במומבאי, הודו
סניף של מקדונלד'ס במומבאי, הודו | צילום: רויטרס

מקדונלדס היא לא היחידה מבין תאגידי-הענק המערביים שסופגים חרמות והפגנות מצד פעילים פרו-פלסטינים. בחודש דצמבר, רשת בתי הקפה האמריקנית "סטארבקס" נאלצה לפרסם מכתב הקורא לשלום בין ישראל לעזה, לאחר גל של מחאות וקמפיינים מקוונים שקראו להחרים את החברה. זאת ועוד - בחברה דיווחו על מקרים של ונדליזם בסניפים רבים. גם חברת סטארבקס הודיעה בחודש ששעבר כי מחזור המכירות שלה נפגע בשל המלחמה.

סטארבקס הוגדרה ע"י הפרו-פלסטינים כתומכת בישראל לאחר שטענה כי לא אישרה את תמיכתה בהודעה של ארגון בריסטות בארה"ב, שהביעה "סולידריות" עם הפלסטינים  זמן קצר לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. תגובת הנגד בדבר אי-הסכמתה של רשת בתי הקפה להודעה - שטענה כי עמדתה הרשמית היא "גינוי האלימות באזור"- התפשטה במהירות.