הרמטכ"ל האמריקני נגד טראמפ: "נשבענו לחוקה, לא לדיקטטור"

בטקס פרישתו מהתפקיד, תקף יו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי, את הנשיא לשעבר, בשל היחסים העכורים בין השניים מאז הפריצה לקפיטול. הוא אמר: "לא נשבעים אמונים למלך, מלכה, עריץ או דיקטטור, אלא לחוקה ולרעיון האמריקני"

זמן צפייה: 02:42

יושב ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, הגנרל מארק מילי, נשא אמש (שישי) נאום חריף בטקס שנערך לכבוד פרישתו מתפקידו. "צבא ארצות הברית לא נשבע אמונים למי שמתיימר להיות דיקטטור", אמר מילי במהלך דבריו - בעקיצה כלפי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, איתו הסתכסך בשלהי כהונתו בבית הלבן. בימים האחרונים, החריף טראמפ את הטון, כינה את מילי "בוגד" ורמז כי הוא ראוי לעונש מוות בעקבות פעולותיו בשנת 2021 - בזמן בו הנשיא לשעבר ניסה להישאר בשלטון על אף הפסדו בבחירות.

בהמשך דבריו בטקס, בו נכח הנשיא המכהן ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, אמר יו"ר המטות המשולבים היוצא: "אנחנו ייחודיים בין צבאות העולם. אנחנו לא נשבעים אמונים למדינה, אנחנו לא נשבעים אמונים לשבט, אנחנו לא נשבעים לדת. לא נשבעים אמונים למלך, מלכה, עריץ או דיקטטור".

"אנחנו נשבעים אמונים לחוקה ולרעיון של אמריקה - ואנחנו מוכנים למות בכדי להגן על כך", הוסיף. במסרים הללו ביקש מילי לחתום את המורשת שלו, בנאום לאומה לצדו של הנשיא - בטרם הוא עוזב את תפקידו הצבאי הבכיר.

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי, בטקס הפרידה ממנו
מארק מילי, בטקס הפרידה ממנו אתמול | צילום: רויטרס
הגנרל מילי בטקס הפרידה ממנו, לצדם של הנשיא ביידן, סגנית הנשיא האריס, שר ההגנה לויד ומחליפו בתפקיד בראון
הגנרל מילי בטקס הפרידה ממנו, לצדם של הנשיא ביידן, סגנית הנשיא האריס, שר ההגנה לויד ומחליפו בתפקיד בראון | צילום: רויטרס
מילי עם הנשיא ביידן
מילי עם הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

מילי, שמונה לתפקיד יו"ר המטות המשולבים בידי טראמפ לפני ארבע שנים, נתון בסכסוך עם הנשיא לשעבר מאז קיץ 2020 - אז נצפה מילי כשהוא לבוש במדים, לצדו של טראמפ מחוץ לכנסייה בוושינגטון הבירה. מילי התנצל מאוחר יותר בפומבי על כך שהתמונות מהמקרה עשויות ליצור מצג לפיו "הצבא מעורב בעניינים פוליטיים". התנצלות זו עוררה את חמתו של טראמפ.

מערכת היחסים בין השניים הידרדרה עוד יותר בעקבות אירועי 6 בינואר 2021, אז הסתערו המונים מקרב תומכי טראמפ על בניין הקפיטול במטרה לבטל את אשרור ניצחונו של ביידן בבחירות. לאחר שמילי פעל בצורה יוצאת דופן, מתוך אמונה שהוא מגן על הדמוקרטיה האמריקנית, הוא הפך ליעד להתקפות מצד טראמפ.

נאומו של מילי אתמול נתפס כהצהרה שמטרתה להצביע על כך שהאויב הגדול ביותר של הדמוקרטיה האמריקנית עלול להגיע מבפנים. בהתייחסות לחוקה, אמר מילי בנאום: "זה המסמך שכל לובשי המדים נשבעים להגן עליו מפני כל האויבים, הזרים והפנימיים".

הגנרל צ'ארלס בראון מושבע לתפקיד יו"ר המטות המשולבים
הגנרל צ'ארלס בראון מושבע לתפקיד יו"ר המטות המשולבים | צילום: רויטרס

בהמשך דבריו הוסיף: "הדם שאנחנו שופכים משלם על חופש הביטוי שלנו, על הזכות להפגין, על ההליך התקין שלנו, על חופש העיתונות, על הזכות להצביע ועל כל יתר הזכויות שמגיעות עם אזרחות אמריקנית". בפנייה לקונגרס, המצוי בימים אלו בסערה לקראת השבתה אפשרית של הממשלה מחר, אמר מילי: "אתם מציגים את הרצון של אזרחי ארה"ב. מתבוננים עלינו כעל מאוחדים או מפורדים - אבל תהיו בטוחים שכולם מסתכלים".

בפנייה לבעלי הברית של אמריקה, אמר יו"ר המטות המשולבים היוצא בסוף נאומו: "הנוכחות שלכם משקפת את האינטרסים והערכים המשותפים שלנו. רשת הבריתות והשותפים שלנו היא מרכיב מרכזי מהעצמה הקולקטיבית שלנו".