נשיא ונצואלה: "הבסנו את ניסיון ההפיכה של האופוזיציה"

מדורו פנה לאומה במשדר טלוויזיה, בירך את העם על "עמידתו האיתנה" וטען שגורמים בימין עודדו את האלימות • שר החוץ האמריקני: "מדורו עמד לברוח לקובה, רוסיה שכנעה אותו להישאר בוונצואלה"

זמן צפייה: 01:39

נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, פנה הלילה (רביעי) לאומה במשדר טלוויזיה והכריז כי ההפגנות האלימות במהלך היממה האחרונה היו "ניסיון הפיכה" מצד גורמים באופוזיציה וכי הניסיון נכשל.

"אני רוצה לברך אתכם על העמידה האיתנה, הנאמנות והאומץ שבזכותם הובסה קבוצה קטנה שניסה להציף את ונצואלה באלימות", אמר. "גורמים במפלגת הימין הטרוריסטית הובילו את ניסיון ההפיכה", אמר בהתייחס למפלגתו של מנהיג האופוזיציה גואידו.

מעט קודם לכן אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, התכונן לעזוב את המדינה לקובה, על רקע המשבר במדינה, אך רוסיה שכנעה אותו לא לעשות זאת. מדורו הגיב לדבריו של שר החוץ ואמר: "מר פומפאו, בבקשה, איזה חוסר רצינות".

"היה לו מטוס שחיכה לו על המסלול בנמל התעופה", אמר פומפאו ל-CNN. "הוא עמד לעזוב הבוקר, ולהבנתנו הרוסים אותתו לו שעליו להישאר. הוא אמור היה להמריא להוואנה".

בווידאו: רכב צבאי דורס מפגינים נגד ממשלת ונצואלה


בתוך כך, רכב בשליטת ממשלת ונצואלה פגע אתמול בקבוצת מפגינים שהשליכה עליו אבנים, כחלק מעימותים שמתנהלים כבר זמן מה בין רכבי הממשלה ומפגינים רבים.

כמו כן, במהלך היום התנהל קרב יריות במשרד התחבורה בקראקס, בין המשטרה לנאמני מדורו. בתיעוד ניתן לראות את השוטרים פורצים אל תוך הבניין ופותחים באש.

בווידאו: שוטרים פותחים באש במשרד התחבורה בוונצואלה


במהלך היום האופוזיציה במדינה הדרום אמריקנית השתלטה על בסיס צבאי בבירה קראקס. יו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, קרא לכל אזרחי המדינה לצאת לרחובות ואמר כי "החל שלב המהפכה הסופי".

גואידו דיבר כשלצדו נמצאים כ-70 אנשי צבא עריקים ואחד ממנהיגי האופוזיציה, לאופולדו לופז, ששוחרר ממעצר בית על ידי העריקים לאחר שהושם בו על ידי השלטון הנוכחי בראשות הנשיא ניקולאס מדורו. עד כה לא ברור אם גואידו רתם לצדו מספיק עריקים לטובת מהלך משמעותי וככל הנראה התמיכה הצבאית המוגבלת שהצליח לצבור היא אחת הסיבות לניסיונותיו להוציא אזרחים לרחובות. בשלב זה, דווח כי מקורה של התנועה הצבאית במדינה הוא בעיקר כוחותיו של הנשיא מדורו, וכי העימותים מוגבלים לזריקת רימוני עשן בלבד.

במדינה דיווחו על תנועה ערה של כוחות הממשל, רכבים צבאים וחיילים. כלי טיס של צבא ונצואלה חגו מעל הבסיס הצבאי וירו לעבר האנשים שנמצאים בו גז מדמיע. דוברו של הנשיא מדורו מסר כי "ניסיון פוטש מתחולל בוונצואלה". שר הביטחון אמר כי כוחותיו "נכונים להגן על המוסד הלאומי" ושר המודיעין הוסיף: "הממשלה נלחמת מול קבוצה קטנה של טרוריסטים".

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

עוד פורסם, כי יריות נשמעו סמוך לבסיס שבו נמצאים תומכי גואידו, נסיבות האירוע נבדקות וטרם ברור אם יש נפגעים. כמו כן, אזרחים מעידים כי קיימות בעיות גלישה ברשתות החברתיות בשטח המדינה – וטוענים כי הן נחסמו על ידי ספק האינטרנט הממשלתי.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו | צילום: רויטרס

גורם נוסף שמנסה לבלום את ניסיון ההפיכה הוא מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, דיוסדאדו קאבלו, שקרא לכל תומכי השלטון להגיע למפגן תמיכה בשטח ההיכל הנשיאותי ולהגן על הנשיא מדורו. הסנאטור האמריקני מרקו רוביו התייחס לקריאה של קאבלו ואמר כי היא מרמזת על כך שהמשטר מאמין כי איבד שליטה על הצבא. נוסף על כך, בוושינגטון הודיעו כי הנשיא דונלד טראמפ עודכן באירועים האחרונים והוא נמצא בקשב תמידי למצב.