אסון בלוב: כ-3,000 מתים ואלפי נעדרים בשיטפונות קשים

גשמים אדירים במדינה הצפון-אפריקנית בעקבות הסופה "דניאל" הביאו לשיטפונות עזים בערים באזור צפון-מזרח המדינה. שני סכרים ו-3 גשרים לפחות קרסו, ערים טבעו תחת המים ונזק כבד נגרם. מאמצי הסיוע עשויים להיפגע בשל מאבקים פוליטיים בין שלטונות מזרח ומערב המדינה. "לא התמודדנו עם מצב קטסטרופלי כזה מעולם"

זמן צפייה: 00:19

כ-3,000 בני אדם נהרגו וחשש לכ-10,000 נעדרים בשיטפונות קשים בלוב בעקבות הסופה "דניאל", כך דווח היום (שלישי) ברשת CNN. הסופה הורידה כמויות אדירות של גשם על על אזור צפון-מזרח המדינה האפריקנית שגרמו לשיטפונות שהטביעו ערים רבות הגובלות בים התיכון. בנוסף, שני סכרים קרסו וגרמו לזרימה נוספת של מים לאזורים שכבר היו מוצפים. המדינה נמצאת בעשור האחרון במשבר פוליטי בעקבות מאבקי כוח בין שני ממשלים יריבים - אחד שולט במזרח ואחד במערב המדינה.

"לא פחות מ-6,000 בני אדם נעדרים רק בעיר הנמל דרנה שבמזרח המדינה", אמר עותמאן עבדולג'ליל, שר הבריאות בממשלת לוב הנתמכת על ידי הפרלמנט המזרחי של המדינה. גם הערים בנגאזי, סוסה ואל-מרג' נפגעו.

"מניין ההרוגים הוא עצום", אמר ראש משלחת הפדרציה הבינלאומית של הצלב והסהר האדום בלוב, תמר רמדאן. על פי אגודת הסהר האדום של לוב - יותר מ-300 בני אדם נהרגו בדרנה. עבדולג'ליל תיאר חלקים מהעיר כ"עיר רפאים" והוסיף: "המצב קטסטרופלי, הגופות עדיין מונחות במקומות רבים. יש משפחות שעדיין תקועות בבתים ויש קורבנות מתחת להריסות. אני מעריך שאנשים נשטפו לים".

העיר אל מרג' המוצפת לוב שיטפונות
העיר אל מרג' המוצפת | צילום: רויטרס
אנשים תקועים בדרך הררית בגלל השיטפונות | צילום: רויטרס

על פי ראש רשות החירום והאמבולנסים של לוב אוסמה עלי, הרשויות לא צפו את ממדי האסון: "לא התמודדנו עם מצב קסטטרופלי כזה מעולם. תנאי מזג האוויר לא נחקרו היטב, מפלס מי הים והגשמים לא נחקרו, מהירות הרוח, לא היה פינוי של משפחות מנתיב הסופה ובעמקים", והוסיף כי "קווי התקשורת בעיר מושבתים, מה שמסבך את מאמצי החילוץ, כשהמחלצים מתקשים להיכנס לדרנה בגלל ההרס הכבד". בנוסף, בתי החולים בעיר המזרחית אל-ביידא פונו בשל הסופה הקשה.

הגשם הכבד נגרם כתוצאה ממערכת לחץ נמוך חזקה מאוד שהביאה בשבוע האחרון הצפות קטסטרופליות גם ליוון ועברה לאורך הים התיכון, לפני שהתפתחה לציקלון דמוי טרופי שמכונה "מדיקיין". מערכת מזג אוויר זו דומה לסערות טרופיות והוריקנים שרואים בדרך כלל באזור האוקיינוס ​​האטלנטי, או לטייפונים באוקיינוס ​​השקט.

מפגעי הסופה בלוב | צילום: רויטרס
מטוס עם סיוע רפואי בנמל התעופה ''אל אברק'' בלוב
מטוס עם סיוע רפואי בנמל התעופה ''אל אברק'' בלוב | צילום: רויטרס

"לסהר האדום בלוב אין משאבים מספיקים", אמרה היום ל-CNN דוברת הארגון מי אל סייג, והוסיפה כי "הארגון איבד שלושה מתנדבים". אחמד מיסמרי, דובר הצבא הלאומי של לוב אמר כי "כתוצאה מקריסת הסכרים, שלושה גשרים קרסו גם. המים הזורמים סחפו שכונות שלמות, ובסופו של דבר שטפו אותן לים", אמר. צילומים ששותפו ברשתות החברתיות הראו מכוניות שקועות, מבנים שקרסו וזרימה של מים ברחובות.

לוב, שבה חיים 6 מיליון בני אדם, נקרעת בין פלגים לוחמים מאז 2014, בעקבות ההתקוממות נגד מועמר קדאפי בשנת 2011, שנתמכה על ידי נאט"ו. עימות פוליטי עדיין קיים בין הממשלות היריבות בעיר בנגאזי שבמזרח המדינה ובין הבירה המערבית טריפולי. ממשלת האחדות הלאומית הנתמכת על ידי האו"ם, בראשות עבדולחמיד דבייבה יושבת בבירה, בעוד יריבתה המזרחית נשלטת על ידי המפקד ח'ליפה הפטאר והצבא הלאומי הלובי שלו, התומכים בפרלמנט המזרחי בראשות אוסאמה חמאד. דרנה, השוכנת כ-300 קילומטרים מזרחית לעיר בנגאזי, נופלת לשליטת הפטאר והממשל המזרחי שלו.

Screenshot 2023 09 08 212953
גם ביוון: שיטפונות הסופה דניאל

"האומות המאוחדות בלוב עוקבות מקרוב אחר מצב החירום שנגרם מתנאי מזג אוויר קשים במזרח המדינה", נמסר ממשלחת התמיכה של האו"ם בלוב בציוץ בטוויטר. כמה מדינות שלחו את תנחומיהן ללוב והציעו סיוע, בזמן שצוותי החילוץ נאבקים למצוא ניצולים מתחת להריסות. מטוסים טורקיים המספקים סיוע הומניטרי הגיעו היום למדינה, ולפי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, "המדינה תשלח 168 צוותי חיפוש והצלה וסיוע הומניטרי לבנגאזי", כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הממשלתית "אנאדולו".

שגרירות ארצות הברית בלוב צייצה ב-X כי היא נמצאת ב"קשר הדוק עם האו"ם ועם הרשויות בלוב על מנת לקבוע באיזו מהירות נוכל להביא סיוע היכן שהוא נחוץ ביותר", ונשיא איחוד האמירויות הערביות זאיד אל נהיאן, הנחה לשלוח צוותי סיוע וחיפוש והצלה תוך שהוא שלח את תנחומיו לאלו שנפגעו מהקטסטרופה.

מערכת מזג האוויר הסוערת צפויה לנוע באיטיות מזרחה לכיוון צפון מצרים. כמות המשקעים ביומיים הבאים יכולה להגיע ל-50 מ"מ - באזור שבו בממוצע יורדים פחות מ-10 מ"מ לאורך כל ספטמבר.