פרשת איה נאפה: התיק נגד הנערים מגיע לבית הדין האירופי לזכויות אדם

הצעירה הבריטית שטוענת כי נאנסה על ידי 12 נערים ישראלים בעיר הנופש בקפריסין מגישה את התיק לבית הדין הממוקם בשטרסבורג, לאחר שהרשויות באי הקפריסאי סירבו לפתוח בחקירה מחודשת. "היא נחושה להשיג צדק בתיק"

A British Woman, Accused Of Lying About Being Gang Raped, Covers Her Face As She Arrives At The Famagusta Courthouse In Paralimni
הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין | צילום: רויטרס

הצעירה הבריטית בת ה-21 שטוענת כי נאנסה על ידי 12 נערים ישראלים באיה נאפה שבקפריסין, מגישה את התיק לבית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג, צרפת, כך פורסם היום (רביעי) בעיתון הבריטי "אינדיפנדנט", זאת לאחר החלטת הרשויות בקפריסין שלא להורות על חקירה חדשה של התקיפה לכאורה.

הצעירה ריצתה ארבעה וחצי שבועות בכלא בשנת 2019, לאחר שהמשטרה המקומית קבעה שהיא שיקרה כשטענה כי הותקפה מינית על ידי עד 12 תיירים ישראלים בחדר מלון בעיר הנופש. הצעירה, אז בת 19, חתמה על הצהרת ביטול, אך מאז טוענת שהשוטרים אילצו אותה לבטל את תלונת האונס. היא הורשעה על ידי שופט קפריסאי שמצא אותה אשמה בעוולות ציבוריות לאחר משפט בבית המשפט המחוזי פמגוסטה בפראלימני.

הצעירה הבריטית שהורשעה בבדיית אונס בכניסתה לבית המשפט בקפריסין | צילום: רויטרס

מייקל פולק, עורך דין בריטי לזכויות אדם ומנהל ארגון לעזרה משפטית מחוץ למדינה, המסייע למשפחתה של הצעירה, אמר: "כתבנו ליועץ המשפטי הכללי של קפריסין כדי לדרוש חקירה מחודשת. הוא כתב בחזרה ואמר שהוא לא מתכוון לעשות זאת. האפשרות היחידה היא לפנות לבית הדין האירופי לזכויות אדם". הרשעתה של הצעירה בוטלה בינואר על ידי בית המשפט העליון בניקוסיה לאחר שעורכי דינה הגישו ערעור.

"בית המשפט העליון אמר שיש פרשנות שגויה של הראיות וכשלי חקירה ענקיים בתיק", אמר פולק. הוא סבור כי הרשויות בקפריסין היו צריכות לפתוח בחקירה חדשה בעניינה לאחר פסק הדין: "זה משהו שנעשה במקרים אחרים שהארגון שלנו עזר בו", אמר מר פולק, והוסיף כי הוא "הופתע" מהסירוב.

"הם אמרו שהראיות נטו להצביע על כך שהצעירה דוברת אמת", הוסיף  פולק. "היא נחושה השיג לצדק בתיק. בית הדין לזכויות אדם יכול לטעון שקפריסין מפרה את זכויותיה ויכולים להורות לקפריסין לחקור כראוי את המקרה. אנו בטוחים מאוד בהצלחתנו שם".