דיווח: ביידן טען שנבדק רפואית אחרי העימות, "מצבו טוב"

לפי גורמים שצוטטו ב"פוליטיקו", הנשיא האמריקני אמר ליותר מ-20 מושלים דמוקרטים כי הוא עבר בדיקה רפואית לאחר העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, וכי מצבו הבריאותי טוב. לפי אחד המקורות, הבדיקה המדוברת נקבעה עקב "תסמיני הצטננות" שחווה, והייתה "קצרה ולא מעמיקה"

זמן צפייה: 03:40

אחרי הקריאות לפרישתו מהמירוץ לכהונה שנייה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אתמול ליותר מ-20 מושלים דמוקרטים כי הוא עבר בדיקה רפואית לאחר העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, וכי מצבו הבריאותי טוב - כך לפי שלושה גורמים המעורים בפרטים שצוטטו הבוקר (חמישי) ב"פוליטיקו".

במהלך הפגישה הפרטית שנערכה במשך שעה, שנקבעה לאחר חששות גוברים לגבי סיכויו של הנשיא בן ה-81 לנצח בבחירות, בייחוד לאחר שנראה חלש מאוד בעימות ואף גמגם ואיבד את קו המחשבה שלו לפרקים, אחד המושלים שאל את ביידן על מצבו הפיזי. הנשיא האמריקני טען כי "עבר בדיקה גופנית בימים האחרונים, ומצבו תקין", כך לפי שניים מהגורמים.

ביידן בעימות הנשיאותי
ביידן בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

עוד חזר ביידן על התחייבותו לא לפרוש מהמרוץ: "אני כאן כדי לנצח", אמר. אחד הנוכחים בפגישה סיפר כי "הוא לקח אחריות על הופעתו התמוהה בדיון, ואמר כי לא הקשיב לצוות שלו שהמליץ שיאט את לוח הזמנים שלו לפני מועד העימות".

ההצהרה על בריאותו, בפגישה שנקבעה בחופזה במעונו הרשמי של הנשיא ביידן בוושינגטון, הגיעה שעות ספורות לאחר שמזכירת העיתונות של הבית הלבן קארין ז'אן פייר התחמקה מלענות על שאלות של עיתונאים על האם הנשיא נבדק על-ידי גורמי רפואה מאז העימות הנשיאותי. "אנו מפרסמים דו"ח יסודי שנתי עם הנתונים הפיזיים של הנשיא", אמרה. "אנחנו הולכים להמשיך לעשות את זה".

הנשיא ביידן בעצרת הבחירות בצפון קרוליינה
צילום: רויטרס

הטענה של הנשיא האמריקני, כך לפי אחד המקורות, התייחסה לבדיקה קצרה של רופא בבית הלבן בימים שלאחר העימות הדרמטי עקב תסמיני הצטננות שחווה, אך הבדיקה הייתה "קצרה, ולא כללה בדיקות משמעותיות ויסודיות".

שני מושלים דמוקרטיים - מישל לוג'אן גרישם מניו מקסיקו וג'נט מילס ממיין - הביעו דאגה בפני ביידן לגבי סיכויו לזכות ברוב במדינותיהם. לאחר הפגישה, מושלי מינסוטה, מרילנד, וניו יורק אמרו לתקשורת האמריקנית כי הם ממשיכים לתמוך בביידן. "כולנו הבטחנו את תמיכתנו בנשיא", אמרו.

הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן בבית הלבן | צילום: רויטרס

בתוך כך, בסרטון שפורסם ב"דיילי ביסט" בלילה, תועד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כשהוא יושב בעגלת גולף, כשלצידו בנו בארון - ומטיח עלבונות בנשיא ג'ו ביידן בהתייחסו לעימות הנשיאותי בין השניים. "איך הייתי בעימות?", נשמע טראמפ שואל. "בעטתי בערימת החרא הזקנה והמפורקת הזו. הוצאתי אותו מהמרוץ".

טראמפ הוסיף: "וזה אומר שיש לנו את קמאלה. היא כל כך פתטית. אתה יכול לדמיין את ביידן מתמודד עם פוטין ונשיא סין - שהוא אדם אכזרי?".

הנשיא ביידן בעצרת הבחירות בצפון קרוליינה
הנשיא ביידן בעצרת הבחירות בצפון קרוליינה | צילום: רויטרס

בעימות הנשיאותי הראשון לפני הבחירות שייערכו בנובמבר, החולשה הפוליטית הגדולה ביותר של הנשיא ביידן - גילו ומצבו הפיזי - הפכה לאיום ממשי על סיכויו להיבחר לכהונה נוספת לאחר שהוא נראה חלש מאוד במהלכו, ואף הרבה לגמגם בעת שנתן את תשובותיו. בנקודת שפל של הנשיא במהלך הדיון, הוא איבד לכאורה את קו המחשבה שלו בזמן שהגיב לאחת השאלות. מנגד, הנשיא לשעבר טראמפ, נראה ערני במיוחד ותקיף.

הנשיא האמריקני נשאל על גילו המבוגר, והשיב: "אני מבוגר מטראמפ בשלוש שנים בלבד, אבל הוא הרבה פחות כשיר ממני". טראמפ אמר שהוא עבר בהצלחה מבחנים קוגניטיביים והציע שביידן יעבור מבחנים דומים. לאחר העימות הייתה תמימות דעים כי הופעתו של הנשיא לא הייתה טובה, וכי הוא לא הצליח להשקיט את החששות לגבי גילו ותפקודו. בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית כבר מתקיימים דיונים האם לומר לבית הלבן כי ביידן צריך לפרוש.