לבנון: לפחות 86 הרוגים בהתהפכות ספינת מהגרים מול חופי סוריה

שר התחבורה של לבנון אישר את הדיווחים לפיהם ספינת המהגרים שהפליגה מלבנון השבוע טבעה, והוסיף כי בין ההרוגים - 45 ילדים. זוהי ההפלגה הקטלנית ביותר שידעה לבנון עד כה - שם הייאוש הכלכלי בקרב התושבים הולך וגובר

זמן צפייה: 00:10

שר התחבורה של לבנון, עלי חמייה, אישר אתמול (שישי) את הדיווחים לפיהם ספינת המהגרים שהפליגה מלבנון מוקדם יותר השבוע - טבעה, והוסיף כי עד כה נהרגו 86 בני אדם ביניהם 45 ילדים. במקביל, פעולות החיפוש אחר ניצולים וגופות נוספות נמשכות. זוהי ההפלגה הקטלנית ביותר שידעה לבנון עד כה - שם הייאוש הכלכלי בקרב התושבים הולך וגובר, וגורם לרבים לעלות על סירות רעועות וצפופות בתקווה להגיע לאירופה.

בשעות אחר הצהריים של יום חמישי, השלטונות הסוריים גילו כמה גופות בני אדם שרועות על חופי טרטוס. כעבור זמן מה, הם החלו בבירורים כיצד הגופות הגיעו לשם וגילו כי מקורן בספינת מהגרים שיצאה מלבנון והתהפכה מול חופי סוריה. לדברי השלטונות הסוריים, על הספינה היו בין 150-120 בני אדם, ונמסר כי הם מעניקים טיפול רפואי ל-20 מהם. במקביל, מאות לבנונים, שחששו שמקורביהם נמצאים בין ההרוגים - הגיעו למעבר הגבול וחיכו לרכבי ההצלה.

ממתינים לגופות יקיריהם. מעבר הגבול לבנון-סוריה
ממתינים לגופות יקיריהם. מעבר הגבול לבנון-סוריה | צילום: רויטרס

חמייה טען כי עשרות אנשים מאלה שהיו על הספינה הם ממחנה הפליטים הפלסטיני נהר אל-בארד שנמצא בקרבת העיר טריפולי. אחד מתושבי המחנה, התייחס למקרה הקשה ואמר לסוכנות הידיעות "רויטרס": "בשלוש השנים האחרונות, תנאי החיים הקשים החמירו במהלך המשבר הכלכלי שהרס את המדינה".

בימים שני ושלישי החולפים, צוותי החיפוש וההצלה של קפריסין הצליחו לחלץ שתי ספינות מהגרים שיצאו מלבנון ונתקעו בלב ים. על שתי הספינות היו יחד 477 בני אדם. בנציבות האו"ם לפליטים (UNHCR) טוענים כי מספר האנשים שעזבו או ניסו לעזוב את לבנון בשנה החולפת (2021 לעומת 2020) כמעט הוכפל, ועד כה, בשנת 2022 - הנתון זינק ב-70% נוספים.

גופתו של מוסטפא מיסטו, לבנוני ששהה על ספינה יחד עם אשתו ושלושת ילדיו, שככל הנראה כולם נהרגו
גופתו של מוסטפא מיסטו, לבנוני ששהה על ספינה יחד עם אשתו ושלושת ילדיו, שככל הנראה כולם נהרגו | צילום: רויטרס

בחודש אפריל האחרון, ספינה מהגרים שיצאה מלבנון ועליה לבנונים ופליטים סורים ופלסטינים התפהכה לאחר עימות עם הצי הלבנוני. באירוע נהרגו עשרות בני אדם. מוקדם יותר ביום חמישי האחרון, חיל הים הלבנוני הודיע כי הצליח חלץ ספינת מהגרים שנתקעה בקרבת חופי לבנון.

מתחילת השנה, למעלה מ-1,200 בני אדם נהרגו בהתהפכויות של ספינות בים התיכון. בחודשים האחרונים, אלפי לבנונים, פליטים סורים ופלסטינים החיים בלבנון עזבו את המדינה בחיפוש אחר הזדמנויות טובות יותר באירופה. אוכלוסיית לבנון, המונה למעלה מ-6.5 מיליון ביניהם מיליון פליטים סורים מתמודדת עם משבר כלכלי חמור במסגרתו למעלה מ-75% מתושביה - נמצאים מתחת לקו העוני.