לא ישנתם מספיק? חוקרים מפתחים בדיקה שתקבע אם נהגתם עייפים

הבדיקה, שצפויה לקבל אישור תוך שנתיים, תוכל לקבוע אם נהג היה ער במשך 24 שעות או יותר בדיוק של 99% באמצעות חמישה סמנים ביולוגיים בדם. המשמעות: אם תימצא כקבילה - ייתכן שנהגים יועמדו לדין לאחר שלא ישנו מספיק שעות על סמך תוצאות הבדיקה

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: shutterstock

חוקרים מאוסטרליה מפתחים בדיקת דם שתקבע אם נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים היו עייפים. הבדיקה צפויה להיות זמינה תוך שנתיים. כך דווח היום (חמישי) ב"גרדיאן". המחקר ממומן על-ידי ממשלת אוסטרליה והוא מתפרסם לצד ממצא שקובע כי נהיגה אחרי שינה של חמש שעות או פחות מסוכנת כמו נהיגה בשכרות. הבדיקה צפויה לזהות חמישה סמנים ביולוגיים שיכריעו אם נהג היה ער במשך יממה או יותר.

בדיקת הדם המדוברת, אם תיקבע כקבילה בבית משפט, עשויה לגרום להעמדתם לדין של נהגים שלא ישנו מספיק שעות. "צריכה להיות מערכת שתבדוק אם מישהו ישן מספיק, כי הוא עלול לסכן חיים של אנשים אחרים", אמר פרופ' סטיבן לוקלי, מומחה לשינה בבית הספר לרפואה בהרווארד, המייעץ לנאס"א בנושא בטיחות שינה.

פרופ' קלייר אנדרסון מאוניברסיטת מונאש במלבורן, שמובילה את פיתוח הבדיקה, אמרה כי "הרוצחים הגדולים ביותר בכבישים הם אלכוהול, מהירות מופרזת ועייפות - למרות שהפתרון לעייפות הוא די פשוט: צריך לישון יותר. היכולת שלנו לנהל אותה נפגעת כי אין לנו כלים לפקח על הנושא כמו שנעשה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול".

בקרב מומחי שינה רבים ברחבי העולם קיימת תמימות דעים כי יש צורך בחקיקה כדי להפחית את מקרי המוות כתוצאה מנהיגה בעייפות.

כמעט מחצית מהנהגים בבריטניה הודו שנהגו לאחר פחות מחמש שעות שינה, ומומחים מעריכים כי תאונות הקשורות לעייפות מהוות עד 20% מכלל תאונות הדרכים הרכב בבריטניה - ולכרבע מהתאונות הקטלניות.