דיווח: איראן תכננה להתנקש בטראמפ; לא הוכח קשר לירי בפנסילבניה

ב-CNN דווח כי הרשויות בארה"ב חשפו תוכנית התנקשות בחיי הנשיא הרפובליקני לשעבר, שקודמה על ידי הרפובליקה האסלאמית - שנשבעה לנקום על חיסול סולימאני. על אף שלא הוכח קשר לניסיון ההתנקשות בעצרת בפנסילבניה לפני שלושה ימים, העובדה כי תוכנית ההתנקשות האיראנית הייתה ידועה לרשויות מעלה שאלות נוספות בנוגע למחדל האבטחה סביב טראמפ, שנפצע מירי שביצע תומאס מת'יו קרוקס

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ממודיעין שהתקבל אצל רשויות החוק בארצות הברית עולה כי איראן תכננה להתנקש בחייו של הנשיא לשעבר ומועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ. בעקבות המידע, שהתקבל ממקור אנושי, עובתה האבטחה סביב טראמפ בשבועות האחרונים - כך לפי דיווח שפורסם הערב (שלישי) ברשת CNN.

עד עתה לא נמצאה כל הוכחה הקושרת את תכנון ההתנקשות האיראני לירי שביצע תומאס מת'יו קרוקס בעצרת בחירות של טראמפ בפנסילבניה לפני שלושה ימים. עם זאת, קיומו של המידע המודיעיני הקונקרטי אודות איום על חייו של טראמפ מעלה שאלות נוספות בנוגע למחדל אבטחתו בעצרת בפנסילבניה, במהלכה נפגע כזכור באוזנו מירי שביצע קרוקס בן ה-20 מגג מבנה סמוך.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

המידע בנוגע לתוכנית ההתנקשות האיראנית הועבר לקמפיין של הנשיא הרפובליקני לשעבר. בתגובה לפניות בנושא, דובר הקמפיין מסר: "אנחנו לא מגיבים על סידורי האבטחה של הנשיא טראמפ. יש להפנות את כל השאלות לשירות החשאי של ארצות הברית".

לטענת דובר השירות החשאי, אנתוני גוגליאלמי, נוספו לאחרונה אמצעים חדשים למערך האבטחה של טראמפ. בנוסף, גורמים בשירות הזהירו את הקמפיין הרפובליקני שלא לערוך עצרות בחירות בחוץ, והמליצו במקום לקיים אותן במבנים סגורים המאפשרים להבטיח רמת אבטחה גבוהה יותר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

איראן אוחזת באיבה מיוחדת כלפי טראמפ מאז שארצות הברית חיסלה בתקופת נשיאותו את מפקד כוח קודס, הגנרל קאסם סולמאני. בכירי משטר האייתוללות נשבעו מצדם לנקום על החיסול, והדבר הביא להצמדת אבטחה לעובדי המועצה לביטחון לאומי שכיהנו בעת שהפעולה יצאה לפועל, בחודש ינואר 2020.

בשנת 2022 משרד המשפטים האמריקני הטיל עיצומים משפטיים על חבר במשמרות המהפכה, בגין כוונה להוציא לפועל תוכנית התנקשות בחייו של ג'ון בולטון, ששימש כיועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ. לפי גורם במערכת אכיפת החוק הפדרלית, גם מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו סומן על ידי האיראנים כיעד להתנקשות.

לאורך כל החודשים האחרונים הביעו גורמי ביטחון אמריקנים חשש בשל איומי האיראנים להתנקש בבכירים בממשל טראמפ ואף בחיי הנשיא לשעבר עצמו, אך לפי גורמים ששוחחו עם CNN החששות גברו משמעותית לאחרונה לנוכח עלייה ברף האיומים.