הפגנות ענק ומהומות: ניו יורק נערכת ליום הדין של טראמפ

נשיא ארה"ב לשעבר נחת בניו יורק לקראת הגשת כתב האישום נגדו בגין תשלום "דמי שתיקה" לכוכבת הפורנו סטפני קליפורד ("סטורמי דניאלס"), במהלך הקמפיין ב-2016. משטרת ניו יורק: "מי שינהג באלימות - ייעצר". לא ידוע אם הוא ייאזק כשיסגיר את עצמו

זמן צפייה: 04:02

ארצות הברית תתעורר מחר ליום היסטורי: אל בית המשפט בדרום מנהטן יגיע בבוקר (שלישי) נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לשימוע בעניינו, לקראת הגשת כתב האישום הפלילי נגדו בגין תשלום "דמי שתיקה" לכוכבת הפורנו סטפני קליפורד (המכונה "סטורמי דניאלס"), שעמה ניהל לכאורה רומן. טראמפ המריא מוקדם יותר מפלורידה - ונחת בנמל התעופה "לה גווארדיה". בעיריית ניו יורק ובמשטרה בעיר קיימו מסיבת עיתונאים לקראת הגעתו: "אנו ערוכים היטב לקראת האירוע. אין איום ממשי והציבור מתבקש לשמור על הסדר ככל שניתן. כוח האדם תוגבר בהתאם". טראמפ ילון הלילה ב"מגדלי טראמפ".

טראמפ בניו יורק
טראמפ בניו יורק | צילום: רויטרס

בניו יורק נערכים להגעת טראמפ
בניו יורק נערכים להגעת טראמפ | צילום: רויטרס

במשטרת ניו יורק הוסיפו: "לא נאפשר אלימות או ונדליזם מכל סוג שהוא. מי שייקח חלק במעשה אלימות ייעצר וזאת בלי קשר לזהותו" .במקביל אמרו הן בעירייה והן במשטרת ניו יורק כי הם מודעים לייחודיות של האירוע. ראש העיר אריק אדמס אמר: "בהתחשב בנסיבות, אני לא דואג. משטרת ניו יורק תתמודד היטב עם כל תרחיש".

חבר המושבעים בניו יורק הצביע בעד האשמתו של טראמפ בגין התשלום ששילם לכוכבת בקמפיין הבחירות ב-2016.  לא ידוע אם טראמפ ייאזק כשיסגיר את עצמו, אם כי מטרתו היא שאכן כך יקרה כדי להשיג תמונה שתשרת אותו אל מול תומכיו.

טראמפ ממריא
טראמפ ממריא | צילום: רויטרס

מגדלי טראמפ
מגדלי טראמפ | צילום: רויטרס

מעולם לא הוגש כתב אישום פלילי נגד נשיא אמריקני לשעבר, וההתפתחויות החדשות עלולות לפגוע באופן משמעותי בקמפיין הריצה לנשיאות של טראמפ ב-2024, שעליו הצהיר לפני מספר חודשים. הנשיא לשעבר, על פי הדיווחים, עומד בפני 30 סעיפים של הונאה עסקית, ותקף את בראג ואת המפלגה הדמוקרטית בתגובה קצרה שפרסם זמן קצר לאחר שנודע על כתב האישום, וטען כי מדובר "ברדיפה פוליטית".

סטפני קליפורד (''סטורמי דניאלס'')
סטפני קליפורד (''סטורמי דניאלס'') | צילום: רויטרס

"אני מאמין שציד המכשפות הזה יפגע באופן מאסיבי בנשיא ג'ו ביידן. התנועה שלנו, והמפלגה שלנו, מאוחדת וחזקה - תביס את אלווין בראג, ולאחר מכן נביס את ג'ו ביידן", הוסיף טראמפ בתגובתו.

בכירים במפלגה הרפובליקנית גינו את הגשת כתב האישום, ומיהרו להגן על הנשיא לשעבר. קווין מקארתי, יו"ר בית הנבחרים האמריקני, האשים את בראג כי צעדיו מהווים "פגיעה בלתי הפיכה במדינה שלנו", והוסיף: "העם האמריקני לא יסבול את העוול הזה. ובית הנבחרים יחייב את אלווין בראג לספק דין וחשבון על ניצול הכוח חסר התקדים שלו".

מי שהיה סגן הנשיא של טראמפ, מייק פנס, תקף גם הוא את הגשת כתב האישום וטען כי "עבור מיליוני אמריקנים לא מדובר אלא בתביעה פוליטית", והוסיף כי הדבר יעשה "שירות רע למדינה" ויפלג את הציבור עוד יותר. "אני חושב שהעם האמריקני יראה בזה עוד דוגמא לקרמינליזציה של הפוליטיקה במדינה הזאת", הוסיף.

"סטורמי דניאלס" כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "תודה רבה לכולם על התמיכה ועל האהבה. יש לי הרבה הודעות נכנסות שאני לא יכולה להגיב להן... בנוסף, אני לא רוצה לשפוך את השמפניה שלי".

הכוכבת טענה כי ניהלה רומן עם טראמפ בשנת 2006. הנשיא לשעבר הכחיש את הפרשה, אך הודה כי הנחה את עורך דינו לשעבר מייקל כהן לשלם לכוכבת כ-130 אלף דולר עבור שתיקתה בנושא. טראמפ חשוף גם להסתבכות משפטית בעניין המהומות בקפיטול בעקבות נאום שנשא ב-6 בינואר 2021, עת הפסיד בבחירות לנשיאות. לפי משרד המשפטים האמריקני, טראמפ אינו חסין בפני תביעות בגין הסתה בעקבות אותו הנאום.

לאחר הפרסום על העמדתו לדין של טראמפ, סקרים הראו אתמול כי מחצית מהאמריקנים סבורים כי מניעים פוליטיים עומדים מאחורי האישומים נגדו, ופחות ממחצית הנשאלים מאמינים כי היה צריך להגיש נגדו כתב אישום.

מסקר של מכון "איפסוס" שבדק את מצבם של המועמדים בבחירות הפנימיות של המפלגה הרפובליקנית עלה כי טראמפ מזנק ל-51% תמיכה, ולעומתו מושל פלורידה רון דה-סנטיס יורד ל-32% תמיכה. במהלך סוף השבוע שאחרי הפרסומים על העמדתו לדין הצליח טראמפ לגייס תרומות בשווי ארבעה מיליון דולר.