אחרי 3 שנים: נעצר חשוד בפרשת רצח העיתונאי הסעודי חאשקוג'י

משטרת צרפת עצרה חשוד בהתנקשות באיש התקשורת ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול בשנת 2018 ופועלת להסגרתו לטורקיה. זאת, על אף שאזרחים סעודיים כבר נכלאו באשמת הרצח שלו

ג'מאל חאשוקג'י | צילום: רויטרס

משטרת צרפת עצרה היום (שלישי) חשוד ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2 באוקטובר 2018 בקונסוליה הסעודית באינסטנבול, ופועלת להסגרתו לטורקיה. חאשקוג'י הגיע לקונסוליה על מנת לטפל במסמכי הגירושין שלו. לאחר שלא יצא במשך מספר שעות, דיווחה ארוסתו על היעדרותו.

בתקשורת דווח כי צוות של 15 סעודים עינה אותו וביתר את גופתו. בסעודיה הכחישו את הדיווחים, אך כעבור שבועיים מסרו את גרסתם הסופית, לפיה העיתונאי נהרג במהלך קטטה. בשנת 2020 הרשויות בסעודיה הודיעו כי מותו נגרם כתוצאה ממבצע שהשלטון לא היה מודע אליו, על ידי קבוצת סוכנים שנשלחה להשיבו לסעודיה. בית משפט בסעודיה גזר על חמישה בני אדם 20 שנות מאסר בספטמבר האחרון, אחרי שנגזר עליהם בתחילה גזר דין מוות.

לפני כעשרה חודשים הותר לפרסום דוח מודיעין אמריקני סודי, בו נקבע כי הנסיך הסעודי, מוחמד בן סלמאן,  אחראי ישירות להוראה ללכידתו וחיסולו של העיתונאי. זו הפעם הראשונה שבה ארצות הברית מטילה על יורש העצר, שמכחיש מעורבות בחיסול, את האשמה באופן רשמי. סעודיה דחתה את מסקנות הדוח, וכינתה אותו "שלילי, שקרי ולא מקובל".

במקביל, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על בכירי מודיעין סעודיים לשעבר שהיו מעורבים בפרשה והגבלות בוויזה הוטלו על 70 אזרחים סעודיים. יום לפני פרסום הדוח שוחח הנשיא ביידן עם המלך סלמאן, ו"הדגיש את החשיבות של זכויות אדם אוניברסליות ושלטון החוק עבור ארצות הברית", כך נמסר מהבית הלבן.