רעידת האדמה בטורקיה: יותר מ-600 נחקרו, בהם קבלנים ובעלי שטח

הרשויות בטורקיה ממשיכות בגל המעצרים, ומאשימות את הקבלנים, המהנדסים ובעלי אדמות על תכנון לקוי ואי ציות לתקני בנייה, מה שהוביל לקריסתם של למעלה מ-160 אלף בניינים ולמותם של מעל 50 אלף בני אדם ברעידת האדמה העוצמתית שפקדה את המדינה. כשהבחירות לנשיאות בפתח - ממשל ארדואן מסרב לקחת אחריות

Whatsapp Image 2023 02 11 At 0
הריסות רעידת האדמה בטורקיה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

יותר מ-600 בני אדם בטורקיה נלקחו לחקירה בחשד למעורבות פושעת בקריסת יותר מ-160 אלף בניינים ברעידת האדמה העוצמתית שהכתה במזרח המדינה בתחילת החודש, כך מדווחים הבוקר (ראשון) בתקשורת העולמית. זהו המשך של גל המעצרים שהחל לפני כשבועיים, אז נעצרו 113 בני אדם, והרשויות בטורקיה ממשיכות לחפש אשמים בעוד רף ההרוגים מהרעידה בסוריה ובטורקיה יחדיו חצה את ה-50 אלף.

אתמול אמר שר המשפטים הטורקיה, בקיר בוזדק, כי 184 אנשים נעצרו, בהם קבלני בנייה ובעלי שטח. בין העצורים - ראש העיר של עיירה סמוכה למוקד הרעש, כך ציינה התקשורת הטורקית, אך לא צויין שם העיר.

ההרס בהאטאיי, טורקיה
ההרס בהאטאיי, טורקיה | צילום: רויטרס

ה-BBC הבריטי ציינו כי במשך שנים מומחים הזהירו מחשש לקריסת בניינים, עקב שחיתות פוליטית ומדיניות מזניחה בטורקיה. מפלגות האופוזיציה מאשימות את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ואת ממשלתו בכישלון אכיפת תקני בנייה במדינה. לטענתם, מדיניות הממשלה התירה לקבלנים לעגל פינות במטרה לבנות כמה שיותר בניינים - אולם ללא פיקוח.

כך למשל, בעיר ארזין שנמצאת בלב ההרס, כל הבניינים נותרו יציבים והיא מהווה דוגמה לבנייה ותכנון נכון שמונע שחיתות של קבלנים וכעת גם הציל חיים. בארזין לא נהרג אפילו אדם אחד ולא נפל אף בניין. תושבים וגורמים רשמיים רושמים את ההישג על התעקשות גורמים שונים בעיר לגבי נהלי בנייה נכונים והתעקשות שלא להפר אף נוהל בטיחותי בבנייה.

הריסות בעיר קרמאנמרש שבדרום טורקיה
הריסות בעיר קרמאנמרש שבדרום טורקיה | צילום: רויטרס

בחודש מאי הקרוב ייערכו בחירות חדשות לנשיאות בטורקיה, וארדואן וחברי מפלתו - "מפלגת הצדק והפיתוח", ה-"AKP", מסרבים לקחת אחריות על האסון ומאשימים את הקבלנים והמהנדסים שתכננו את הבנייה הלקויה.

כך או כך, מאות אלפי בני אדם נותרו ללא קורת גג לחיות בה, כשהם מוגדרים עקורים ונאלצים לשרוד את חיי היום-יום שלהם מסיוע שמעניקים להם ממשלותיהם, ארגונים בינלאומיים ומדינות בעולם שהגיעו לזירות ההרס כדי לסייע. מפעלי חיים ובתים של מאות אלפי בנים אדם הושמדו כליל, ועכשיו - הם צריכים בעל כורחם לבנות הכל מההתחלה.