נשיא איראן: "הסכם בין סעודיה לישראל - סכין בגב הפלסטינים"

ברקע פגישת נתניהו-ביידן והצהרותיו של יורש העצר הסעודי בדבר התקדמות במגעים לנורמליזציה עם ישראל, אמר ראיסי כי "כל ניסיון להגיע לנורמליזציה מול ישראל הוא סכין בגבו של העם הפלסטיני". על סילוק פקחי הגרעין של סבא"א: "אין לנו בעיה איתם. מי מהם שנוכל לסמוך עליו - יוכל להישאר"

ראיסי ובן סלמאן
ראיסי ובן סלמאן | צילום: רויטרס

ברקע הדיווחים על המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ואחרי פגישת נתניהו-ביידן והריאיון של יורש העצר הסעודי בן סלמאן, שבו אמר כי "בכל יום שעובר אנו מתקרבים יותר להסכם" - אמר נשיא איראן איברהים ראיסי כי "כל ניסיון להגיע לנורמליזציה מול ישראל הוא סכין בגבו של העם הפלסטיני".

בן סלמאן אמר בריאיון לרשת "פוקס כי "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". הוא נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי אם אכן ההסכם יקרום עור וגידים, "לא משנה מי יהיה בשלטון בישראל".

בנוסף, ימים לאחר שאיראן סילקה משטחה שליש מפקחי הגרעין של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר ראיסי, כי "אין לאיראן בעיה עם הפיקוח, אלא עם הפקחים. מי מהם שיתגלה כאמין - יוכל להישאר לעבוד על אדמת איראן". ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, אמר כי סילוק פקחי הגרעין הוא "צעד חד-צדדי חסר תקדים". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי ישראל "לא מופתעת" מהמהלך וטען כי "איראן לעולם לא מקיימת את התחייבויותיה".

מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

ראיסי נועד עם שר החוץ המצרי על מנת לראות האם ניתן יהיה לחדש את הקשרים בין המדינות: "לא רואה כל מניעה להשבת הקשרים עם מצרים".

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי
שר החוץ המצרי סאמח שוקרי | צילום: רויטרס
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן ושלט המחאה
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן ושלט המחאה עם פניה של מסא אמיני | צילום: רויטרס

על אף המגעים המדיניים שראיסי מנסה להשיב מול המצרים וההתחממות בין הצדדים, ביקורו בניו יורק לא עובר בשקט מוחלט. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, לא נותר אדיש בזמן נאומו של ראיסי, והניף את תמונתה של מהסא אמיני, שהוכתה למוות על-ידי משמרות המהפכה רק כי לא עטתה חיג'אב "כנדרש בחוק".

שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן ושלט המחאה
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן ושלט המחאה עם פניה של מסא אמיני | צילום: רויטרס

בתוך כך, בעיתון האמריקני ה"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לגורמי ביטחון בישראל לבחון פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום על אדמתה, אחד מהיעדים אותם מחפש מוחמד בן סלמאן להשיג מהאמריקנים בתמורה לנרמול היחסים מול ישראל. במידה ומהלך כזה יאושר, סעודיה תהפוך למדינה השנייה מלבד ישראל במזרח התיכון שיכולה להעשיר אורניום בשטחה.