חמינאי בנאום נדיר: "ארה"ב קיבלה מאיתנו סטירת לחי"

לראשונה מזה שמונה שנים נאם המנהיג העליון של איראן במהלך תפילות יום השישי, בעקבות האירועים האחרונים, בהם חיסול סולימאני, ונפילת המטוס האוקראיני. "סולימאני - המפקד החזק באזור"

זמן צפייה: 00:42

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, נשא היום באופן נדיר נאום לאחר תפילת היום השישי במסגד בטהראן, לראשונה מאז 2012. חמינאי נאם על רקע המצב הקשה באיראן בעקבות האירועים האחרונים, בהם המתיחות מול ארה"ב שהגיעה לשיאה בחיסול קאסם סולימאני, הפלת המטוס האוקראיני, המצב הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות וקריסתו של הסכם הגרעין.

במהלך נאומו אמר חמינאי ש"ארה"ב קיבלה מאיראן סטירת לחי", במהלך המתקפה האיראנית על הבסיסים בעיראק, שבהם שוהים כוחות אמריקניים. "זה מוכיח שאלוהים איתנו", אמר. מוקדם יותר היום דווח כי בניגוד לטענות ארה"ב לפיהן לא היו נפגעים בתקיפות - 11 חיילים נזקקו לטיפול רפואי לאחר שלקו בזעזוע מוח.

חמינאי גם התיייחס לסולימאני עצמו, ואמר כי "הוא היה המפקד החזק של ההתנגדות באזור", זאת בניגוד, לטענתו, לאופן שבו הוא מכונה בתקשורת הישראלית והאמריקנית, כ"טרוריסט".  עוד אמר: "כוח קודס צריך להיחשב כארגון הומניטרי בעל ערכים אנושיים. אנשיו הם לוחמים ללא גבולות".

עלי חימנאי בוכה מעל ארונו של קאסם סולימאני
''האיש החזק באזור''. חמינאי בהלוויית סולימאני | צילום: רויטרס

חמינאי התייחס גם להפלת המטוס האוקראיני בידי האיראנים, ואמר כי מדובר ב"תאונה מצערת". כזכור, לאחר התאונה טענה איראן כי מדובר בתקלה טכנית במטוס, ורק ארבעה ימים לאחר מכן הודתה שהופל בשוגג מאש נ"מ. חמינאי הוסיף ש"האויבות של איראן משתמשות בתאונה כדי להחליש אותה". את טראמפ הוא כינה "ליצן", ואמר כי "הוא מעמיד פנים שהוא תומך באיראנים, אבל הוא בסוף יבגוד בהם".

אתמול התייחס נשיא איראן חסן רוחאני לדעיכתו של הסכם הגרעין ולהפרות האיראניות. בנאום בטלווזיה האיראנית אמר כי "טהראן מעשירה היום יותר אורניום מאשר לפני חתימת הסכם הגרעין". כמו כן, הוסיף כי "השנתיים האחרונות היו הקשות ביותר מבחינה כלכלית מאז ההפיכה במדינה".

יום קודם לכן אמר  רוחאני בריאיון בטלוויזיה האיראנית כי "חיילי ארה"ב לא בטוחים באזור היום, וחיילי אירופה עלולים להיות בסכנה מחר". כמו כן, הוא התייחס להסכם הגרעין ואמר כי "האיחוד האירופי צריך לקיים את התחייבויותיו תחת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. כל הצעדים שטהראן לקחה כדי לסגת מההסכם הם הפיכים, ההסכם לא מת. ארה"ב צריכה לחזור להסכם הגרעין של 2015 עם המעצמות".

עוד הוסיף רוחאני לתקוף את ארה"ב ואמר כי היא "הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, והיא צריכה להתנצל בפני טהראן על פשעיה הקודמים. ההצעה של בוריס ג'ונסון להחליף את הסכם הגרעין בעסקה אחרת עם טראמפ היא מוזרה, כי נשיא ארה"ב תמיד הפר הבטחות". כמו כן תקף את האיחוד האירופי ואמר כי הוא "נכשל בהתנהלותו כבלוק עצמאי, וצריך להתנצל בפני טהראן על הכישלון לקיים הבטחות".