ב-13:45 הודיע לצוות, ב-13:46 - לעולם: ביידן והפרישה הדרמטית

שבועות אחרי העימות מול טראמפ שבו נחל תבוסה צורבת, התעקש ביידן להמשיך במרוץ לנשיאות. עד לשבת הוא עוד היה בטוח בכך - עד ששניים מיועציו הגיעו אליו והיציגו בפניו "נתונים מטלטלים" מסקרי סוף השבוע - שהובילו אותו להכרזה הדרמטית. "ב-13:45 הודיע לצוות, ב-13:46 פורסם המכתב לעולם כולו". היממה הדרמטית - וההתאחדות של הדמוקרטים סביב האריס

זמן צפייה: 02:41

ביום שאחרי ההודעה הדרמטית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהכריז על פרישה מהמרוץ לנשיאות, פורסמו פרטים נוספים על היממה שקדמה להכרעה: ב-AP דווח כי ב-13:45 אתמול הודיע ביידן על ההחלטה לצוות יועציו הבכיר, ודקה לאחר מכן פרסם את המכתב לעולם כולו. ב"פוליטיקו" פורסמו הבוקר פרטים נוספים על החלטת ביידן. במשך 23 הימים שחלפו מהעימות מול טראמפ שבו נחל ביידן תבוסה צורבת, הוא התעקש כי הוא ממשיך במרוץ. בבוקר שבת האחרון הוא עוד הצהיר שוב כי הוא מתמודד - ואף אמר לעוזריו כי הוא ממשיך "במלוא המרץ" בקמפיין. שעות לאחר מכן הוא שינה את דעתו. הסיבה: דיון ארוך עם שניים מיועציו הקרובים ביותר, סטיב ריצ'טי ומייק דנילון, שהציגו בפניו "נתונים מטלטלים" מסקרים שנערכו בסוף השבוע. המסקנה הייתה חד-משמעית: הקריירה הפוליטית של ג'ו ביידן הגיעה לסיומה.

סגניתו של ג'ו ביידן, קמלה האריס, הודיעה זמן קצר אחרי פרישתו מהמרוץ כי היא מתכוונת להתמודד מול טראמפ. היא הדגישה: "אעשה הכול כדי לנצח אותו". לאחר הצהרת האריס, יותר ויותר דמוקרטים החלו להתלכד סביבה - וכ-50 מיליון דולר גויסו עבור הקמפיין שלה עד כה. ביידן הודיע כי יתמוך בה: "ההחלטה הראשונה שלי בתור מועמד המפלגה הדמוקרטית ב-2020 הייתה לבחור בקמלה האריס כסגנית שלי. וזו הייתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי. אני רוצה להביע את תמיכתי המלאה בקמלה להיות המועמדת של המפלגה שלנו בבחירות הקרובות. דמוקרטים - הגיע הזמן להתאחד ולנצח את טראמפ. בוא נעשה את זה". לפי דיווח ב-NBC, ביידן שוחח שלשום עם האריס על החלטתו עוד לפני ההכרזה הדרמטית.

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסם אמש כתב ביידן לאזרחי ארה"ב: "זה היה הכבוד הגדול בחיי לשמש כנשיא שלכם. למרות שזו הייתה כוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שזה האינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה כולה שאפרוש מהמרוץ ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי". ביידן הוסיף: "אשא נאום לאומה בהמשך השבוע על ההחלטה שלי. לעת עתה, הרשו לי להביע את תודתי העמוקה לכל אלה שעבדו כל כך קשה כדי לראות אותי נבחר מחדש. אני רוצה להודות לסגנית הנשיא קמלה האריס, על היותה שותפה יוצאת דופן. אני מביע את הערכתי גם לעם האמריקני על האמון בי", הוסיף ביידן.

המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, מיהר להגיב על פרישת ביידן ואמר כי הוא "הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". טראמפ גם התייחס להתמודדות מול האריס: "יהיה אפילו יותר קל להביס אותה מאשר את ביידן".

דונלד טראמפ בוועידה הרפובליקנית בוויסקונסין
דונלד טראמפ בוועידה הרפובליקנית בוויסקונסין | צילום: רויטרס

הקולות התומכים בהישארות ביידן במרוץ לנשיאות הלכו והתעמעמו, והוא אף ראה את הדיווחים על הלחץ במפלגה הדמוקרטית מפני הישארותו במרוץ כ"קמפיין מתוזמן". לטענתו, יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי, הינה "המסיתה העיקרית" נגדו, בעוד הנשיא לשעבר ברק אובמה הוא "האדם שמושך מאחור בחוטים". עוד נטען כי חלק מצוותו של ביידן אף החל בבירור תאריכים הנוחים לפרישה.

בתחילת החודש, בניסיון להדוף את הקולות הקוראים לו לפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, ביידן העניק ריאיון ראשון מאז הופעתו החלשה בעימות הנשיאותי מול טראמפ, שבמהלכו הבהיר באופן חד-משמעי כי הוא מתכוון להתמודד עד הסוף: "אני בטוח שאני הבן אדם המתאים ביותר לנצח את דונלד טראמפ", אמר ביידן בריאיון לעיתונאי ג'ורג' סטפנופולוס ברשת ABC, שהוגדר במפלגה הדמוקרטית כקריטי עבור המשך הקמפיין של הנשיא המכהן.

לאורך הריאיון ביידן נראה חד ועירני בהשוואה להופעתו בעימות. הוא התחייב כי יוכל לכהן כנשיא במשך ארבע שנים נוספות וביקש להדגיש את הישגיו כמנהיג המעצמה החשובה בעולם. "אני מאמין שיש לי את היכולות להמשיך ולכהן, לא הייתי רץ אם לא הייתי חושב ככה", אמר הנשיא בתשובה לשאלה אודות מצבו הבריאותי, "אני רץ כי אני מאמין שאני מבין היטב מה צריך לעשות כדי לקדם את המדינה".

בתוך כך, המריא היום ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס "כנף ציון" לוושינגטון וינחת אל תוך הסערה הפוליטית הגדולה בארה"ב. לפי שעה, הפגישה עם ביידן עדיין צפויה להתקיים מחר. ביום רביעי צפוי נתניהו לשאת נאום בקונגרס. טרם ההמראה אמר נתניהו: "אפגש עם ביידן ואודה לו על מה שעשה עבורנו במלחמה. אגיד בקונגרס שישראל היא בעלת ברית של ארה"ב - לא משנה מי ייבחר".