טראמפ צוטט משבח את היטלר: "עשה כמה דברים טובים"

מספר יועצים בכירים של הנשיא לשעבר הציגו בספר חדש את חיבתו למנהיגים סמכותניים, בהם פוטין, קים ג'ונג און - ופיהרר גרמניה הנאצית, שלדבריו "שיפר את הכלכלה". ראש הסגל לשעבר בבית הלבן: "הנשיא העריץ את הנאמנות של הקצינים הנאצים להיטלר - ולא ידע שהם תכננו להתנקש בו". היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ סיפר: "הוא אוהב את זה שמנהיגים כמו ארדואן יכולים לזרוק אנשים לכלא בלי לשאול אף אחד"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ שיבח את אדולף היטלר בשיחות פנימיות, כך על-פי ציטוטים שפורסמו היום (שלישי) מפי יועצים בכירים בממשל טראמפ, שהתראיינו לספר חדש של עיתונאי CNN ג'ים שיוטו. ג'ון קלי, שכיהן בין 2017-2019 כראש סגל הבית הלבן, חשף בספר כי טראמפ אמר בפניו שהיטלר "עשה כמה דברים טובים", ולאחר מכן כשהתבקש להבהיר את דבריו אמר כי מנהיג גרמניה הנאצית "שיפר את הכלכלה".

לצד זאת, הערכתו של הנשיא האמריקני לשעבר לפיהרר גרמניה הנאצית לא נגעה רק לעניינים כלכליים. לדבריו של קלי, טראמפ שיבח את היטלר על כך שהצליח לשמור את קציני הצבא הנאצי "נאמנים", בניגוד אליו כמפקד העליון של צבא ארצות הברית. לפי קלי, הנשיא לשעבר לא ידע שקצינים גרמניים תכננו להתנקש בהיטלר, והוא נאלץ לספר לו על כך - ולהבהיר שאסור לו לעולם להגיד דברים טובים על הנאצים.

יועצים נוספים בממשל טראמפ הזהירו מחיבתו למנהיגים סמכותניים, בעת בה הוא שואף לחזור לבית הלבן. על-פי הנשיא לשעבר, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שפועל להחלשת הדמוקרטיה במדינתו, הוא "אדם פנטסטי" ונשיא סין שי ג'ינפינג הוא "מבריק". "הוא חושב שפוטין וקים ג'ונג און הם בסדר", סיפר קלי בהמשך.

טראמפ וקים במהלך פגישתם
טראמפ וקים | צילום: רויטרס

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ בין השנים 2018-2019, הוסיף: "הוא חושב שהוא בחור גדול והוא אוהב להתמודד עם בחורים גדולים אחרים". בהמשך חשף: "הוא אוהב את זה שבחור גדול כמו ארדואן בטורקיה יכול לזרוק אנשים לכלא בלי לשאול אף אחד". בהקשר זה קלי עקץ: "טראמפ הוא לא בחור קשוח, הוא ההיפך מזה - אבל ככה הוא אוהב לדמיין את עצמו".

"קשה להאמין שהוא לא יודע על השואה", אמר קלי בנוגע למחמאות שהעניק טראמפ להיטלר, וטען: "נראה שגם דבריו בעד המנהיג הנאצי נובעים שוב מהעניין שלו לבחורים קשוחים".

ולדימיר פוטין עם ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

במהלך הספר, יועצים נוספים של טראמפ הדגישו כי מרבית מחמאותיו של הנשיא לשעבר ניתנו באופן עקבי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "הוא אמר שהפגישה הכי קלה שלו הייתה עם פוטין, בהשוואה למנהיגי נאט"ו", סיפר בולטון, "התיאוריה שלי היא שאהבתו לדיקטטורים נובעת מכך שזה פשוט האופי שלו".

"כל הנשיאים שנכנסים לתפקידם מופתעים לגלות עד כמה כוחם מוגבל ללא שיתוף פעולה עם הקונגרס, וזה דבר טוב כחלק מהפרדת הרשויות", המשיך היועץ לביטחון לאומי לשעבר, "במקרה של טראמפ, הוא הופתע מכך שאין לו סמכויות דיקטטוריות שנוגעות לשליחת כוחות צבא או הזזת כספים. הוא הסתכל על פוטין, שי ומנהיג צפון קוריאה וראה בהם אנשים קשוחים כמוהו". לסיום, בולטון הזהיר כי ברית נאט"ו תהיה נתונה לסכנה במידה וטראמפ ינצח בבחירות הנשיאותיות שייערכו בנובמבר.