נכשל ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר; ה-FBI חוקר

חודשיים ויום אחרי ניסיון ההתנקשות בחייו של הנשיא לשעבר במהלך עצרת בחירות בפנסילבניה, נעצר ראיין רות' (58) מקרוליינה הצפונית, בחשד שניסה לירות בטראמפ מחוץ למועדון גולף בפאלם ביץ' שבפלורידה. טראמפ: "אני בטוח ושלם, לעולם לא אכנע". האריס: "אין מקום לאלימות באמריקה"

זמן צפייה: 05:41

קמפיין הבחירות של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרסם אמש (ראשון) הודעה חריגה, לפיה "ירי בוצע בסביבת הנשיא", בעת ששהה במועדון גולף בפאלם ביץ' שבפלורידה. בקמפיין סירבו למסור מידע נוסף, אך הדגישו כי טראמפ בטוח כעת. במהלך סריקות, אנשי השירות החשאי איתרו אדם חמוש ברובה סער מסוג AK-47 שכיוון את נשקו לעבר מגרש הגולף שלו - ופתחו באש לעברו. ה-FBI הודיע כי הוא פתח בחקירת האירוע, "הנראה כניסיון התנקשות בנשיא לשעבר". החשוד שנעצר הוא ראיין רות', בן 58 מקרוליינה הצפונית, שידוע בין השאר כתומך נלהב של אוקראינה וב-2023 אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא מוכן לטוס לשם ולמות במלחמה נגד רוסיה. בדצמבר האחרון פרסם פוסט פרו-פלסטיני בחשבון הפייסבוק שלו, שבו כתב ש"ישראל כולה שייכת לפלסטינים".

עם הירי לעברו, החמוש ניסה להימלט ממועדון הגולף וברח לעבר מכוניתו, אך אנשי השירות פתחו במרדף רכוב אחריו. על כן, עולה כי היריות שנשמעו בסביבתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות הן הירי של סוכני השירות החשאי לעבר החשוד, שנעצר על-ידי הרשויות.

תחילה לא היה ברור האם טראמפ היה היעד לירי. מוקדם יותר דווח ב"ניו יורק פוסט" כי "חילופי אש בוצעו בין שני בני אדם מחוץ למועדון הגולף של הנשיא לשעבר", אך טענו כי הוא לא כוון לטראמפ. מנגד, ב-CNN דווח מפי מקורות שכן היה ניסיון לפגוע בו. ברשת NBC הוסיפו כי מיד עם הישמע קולות הירי טראמפ הובהל לאזור מאובטח.

החשוד בניסיון ההתנקשות בטראמפ, ראיין רות'
החשוד בניסיון ההתנקשות בטראמפ, ראיין רות' | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסם לאחר התקרית, טראמפ כתב: "היה ירי בסביבתי, אך לפני שהשמועות יוצאות משליטה, רציתי שתשמעו קודם כל שאני בריא ושלם. דבר לא יאט אותי ואני לעולם לא אכנע. תמיד אוהב אתכם על כך שאתם תומכים בי".

"אני רוצה להודות לכולם על הדאגה והאיחולים - זה בהחלט היה יום מעניין." כתב טראמפ בהודעתו והוסיף: "יותר חשוב מכך אני רוצה להודות לשירות החשאי, שריף ריק בראדשו ומשרד הפטריוטים המסורים שבאחריותו, ולכל כוחות הבטחון, על עבודה מדהימה היום. בהגנה עליי, הנשיא ה-45 של ארה"ב והמועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב. העבודה שנעשתה הייתה מדהימה. אני גאה מאוד להיות אמריקני".

השירות החשאי, האמון על ביטחונם של נשיאים אמריקנים ובני משפחותיהם, הודיע כי פתח גם הוא בחקירת נסיבות האירוע, בשיתוף עם המשטרה המקומית. יריבתו של טראמפ בבחירות, סגנית הנשיא קמלה האריס, התייחסה לאירוע החריג ועדכנה כי היא והנשיא ג'ו ביידן תודרכו על פרטי התקרית. "אני שמחה שטראמפ בטוח, לאלימות אין מקום באמריקה", מסרה האריס.

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
דונלדר טראמפ אחרי ניסיון ההתנקשות ביולי | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הבוקר בטוויטר וכתב: "שרה ואני היינו בהלם מניסיון ההתנקשות השני נגד הנשיא טראמפ והוקל לנו לשמוע שגם הוא נכשל. אבל אסור לנו לסמוך על המזל. אנו שולחים איחולים טובים לדונלד ומלניה יחד עם תקוותנו שכל האמצעים יינקטו על מנת להבטיח שהתקפות קטלניות כאלה, על מועמד לנשיאות ארה"ב, יסוכלו מראש".

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום: רויטרס

כזכור, טראמפ שרד ניסיון התנקשות ונפגע באוזנו מירי שבוצע לעברו במהלך עצרת בחירות שערך בבאטלר שבפנסילבניה, בחודש יולי. מיד לאחר הירי, הנשיא לשעבר פונה במהירות מהבמה על ידי אנשי השירות החשאי - תוך שהוא מניף אגרוף ניצחון לעבר תומכיו בקהל וצועק "תמשיכו להילחם". זמן קצר לאחר מכן, השירות החשאי מסר כי הנשיא לשעבר במצב טוב ונמצא במקום בטוח. מבצע הירי, תומאס מת'יו קרוקס, בן 20 מפנסילבניה, עמד על גג סמוך בזמן העצרת - ונוטרל.

בתיעודים דרמטיים מהתקרית הזכורה ניתן היה לראות את טראמפ כשהוא קוטע לפתע את נאומו בעקבות קולות ירי, מתכופף מתחת לפודיום ומוקף תוך שניות על ידי מאבטחיו. בתמונות שפורסמו בתקשורת והפכו לחלק אינטגרלי של קמפיין הבחירות הרפובליקני לאורך החודשים האחרונים, הנשיא לשעבר נראה מדמם מאוזנו הימנית, אך עולה לרכבו בכוחות עצמו תוך שהוא מניף אגרוף.