רעלנים נמצאו בסירופ לשיעול, יותר מ-300 ילדים מתו באפריקה ואסיה

ארגון הבריאות העולמי הודיע כי סירופ לטיפול בשיעול הניתן לילדים, המיוצר על-ידי חברות הודיות, גרם במהלך השנה שעברה למאות מקרי מוות בגמביה, אינדונזיה ואוזבקיסטן, לאחר שנמצאו רעלנים בכמויות "בלתי סבירות בעליל" בתרופות. מהרשויות בהודו נמסר: "התרופה תקינה. שלפו עלינו אקדח ללא סיבות מדעיות"

סירופים לשיעול לילדים

ארגון הבריאות העולמי קרא הלילה (שלישי) לפעולה "מיידית ומתואמת" על מנת להגן על ילדים מפני סירופ שיעול מזוהם המיוצר בהודו, שנטען כי אחראי על למעלה מ-300 מקרי מוות של ילדים בגמביה, אינדונזיה ואוזבקיסטן שאירעו בשנה החולפת. מקרי המוות התרחשו בעקבות פגיעה חריפה בכליות, והיו קשורות לנטילת תרופות מזוהמות. הארגון קרא בחודש אוקטובר להפסיק להשתמש בתרופה, ולהפסיק את מכירתה לציבור.

גורם ממשלתי הודי אמר ל-BBC כי הטלת האחריות למקרי המוות על החברה ההודית היא החלטה "יומרנית". מארגון הבריאות העולמי נמסר כי "הסמכות שלנו היא להזהיר באופן גלובלי לגבי סכנות אפשריות. הארגון עומד מאחורי ההחלטה שהתקבלה". "הסירופ המזוהם מסוכן, ואסור שיהיה בשום תרופה לעולם", תקף הארגון.

חברת Marion Biotech, אחת מיצרניות הסירופים
חברת Marion Biotech, אחת מיצרניות הסירופים | צילום: רויטרס

בסוף חודש יולי הרשויות הרפואיות בגמביה זיהו עלייה חדה בכמות המקרים של פגיעה חריפה בתפקוד הכליות של ילדים עד גיל 5. הממשלה אישרה לאחר מכן שכ-69 ילדים מצאו את מותם בעקבות הפגיעות. בחודש אוקטובר כאמור ארגון הבריאות העולמי הודיע כי הסירופ מחברת Maiden Pharmaceuticals ההודית ושל Marion Biotech ככל הנראה קשור למקרים.

הארגון הודיע כי הוא בדק דגימות של הסירופ המזוהם, של פרומתאזין (תמיסה נוזלית), קופקסמלין (סירופ לשיעול לתינוקות), מגריפ N (סירופ לטיפול בצינון), ומסר כי נמצאה כמות "בלתי מתקבלת" של דיאתילן גליקול ואתילן גליקול. הרשויות בהודו מסרו בתגובה כי הם הורו על הפסקת ייצור התרופה ועל חקירה פנימית. לאחר מכן הודיעו כי בבדיקה שביצעו התרופות נמצאו תקינות.

ארגון הבריאות העולמי בג'נבה
ארגון הבריאות העולמי בג'נבה | צילום: יאן פורגט

"בדיקות ומחקרים שבוצעו על ידי הגופים הרלוונטיים של ממשלת הודו והצוות הטכני הראו שההצהרה היומרנית של ארגון הבריאות העולמי הייתה לא נכונה ושגויה", אמר קנצ'אן גופטה, והוסיף כי גוף הבריאות "שלף את האקדח ללא סיבות מדעיות תקפות". "כשילדים רבים מתים ממחלה לא ידועה, זו טרגדיה שמשמעותה כי ארגון הבריאות העולמי היה צריך לפעול במהירות", הוסיפו.

הרעלת אתילן גליקול היא נגרמת על ידי שתייתו. תסמינים מוקדמים העשויים להתרחש כוללים הקאות וכאבי בטן. תסמינים מאוחרים יותר עלולים לגרום לירידה בהכרה, לכאבי ראש ולהתקפים. בטווח הארוך הרעלה שכזו עלולה לגרום  לאי-ספיקת כליות ולפגיעה מוחית.