ארה"ב: מצב חירום לקראת הגעת סופת ההוריקן "הילארי" לקליפורניה

הסופה, שמוגדרת נכון לעכשיו בקטגוריה 2, צפויה להכות ביבשה באזור דרום-מערב ארה"ב וחלקים ממקסיקו בסוף השבוע. עם זאת, היא צפויה להיחלש עד אז לרמה של סופה טרופית וזו תהיה הסופה הטרופית הראשונה זה 80 שנה שתכה בארה"ב. הסופה היא רק חלק מסדרה של אירועי מזג אוויר חריגים באזור שנגרמים, על פי מומחים, בעקבות שינויי האקלים בעולם

זמן צפייה: 01:13

סופת ההוריקן הילארי עושה את דרכה לחוף האוקיינוס ​​השקט של מקסיקו, ומצב חירום הוכרז בדרום מערב ארה"ב ומקסיקו עקב חשש להצפות "מסכנת חיים", על פי אזהרות של מטאורולוגים אמריקאים, כך פורסם היום (ראשון) ברשת BBC.

מוקדם יותר היום, הילארי הוגדרה כסופה בקטגוריה 2 עם רוחות של עד 175 קמ"ש, לפי המרכז הלאומי להוריקנים בארה"ב. בהמשך היא ירדה לקטגוריה 1, הנמוכה ביותר. הסופה, שכבר גורמת לגשמים כבדים בחלקים מחצי האי באחה קליפורניה במקסיקו ובדרום ארצות הברית, צפויה להכות ביבשה ביום שבת.

מתכוננים לסופה בלונג ביץ', קליפורניה
מתכוננים לסופה בלונג ביץ', קליפורניה | צילום: רויטרס

עם זאת, היא תיחלש לדרגת סופה טרופית לפני שתגיע לדרום קליפורניה. זו תהיה הסופה הטרופית הראשונה שתכה במדינת ארה"ב מזה יותר מ-80 שנה. "נראה שהילארי נחלשת במהירות", כך אמר אתמול ג'ון קנג'יאלוסי, מומחה בכיר במרכז להוריקנים, לסוכנות הידיעות "אסוסיאטד פרס". הילארי הוגדרה קודם לכן כסופה חזקה בקטגוריה 3, עם רוחות של עד 130 קמ"ש.

כמות המשקעים יכולה להגיע ל-25 ס"מ באזורים מסוימים בדרום קליפורניה ובדרום נבאדה, כך לפי מרכז ההוריקן הלאומי. "צפויים שיטפונות מסוכנים עד קטסטרופליים", הוסיף קנג'יאלוסי. בסן דייגו, שירות מזג האוויר הלאומי, פרסם מוקדם יותר אזהרה מפני "הפוטנציאל הגבוה" לשיטפונות - וכמעט 26 מיליון בני אדם בדרום מערב ארה"ב היו תחת מעקב שיטפונות.

נזקי הסופה בחצי האי באחה קליפורניה במקסיקו הילארי
נזקי הסופה בחצי האי באחה קליפורניה במקסיקו | צילום: רויטרס
גשמים עזים בחצי האי באחה קליפורניה
גשמים עזים בחצי האי באחה קליפורניה | צילום: רויטרס

ביום שישי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הסוכנות הפדרלית לניהול חירום "הציבה מראש צוות ואספקה ​​באזורים שנמצאים תחת סכנה", והוסיף: "אני קורא לכל מי שנמצא בנתיב הסופה לנקוט באמצעי זהירות ולהקשיב להנחיות של פקידי מדינה ורשויות מקומיות".

חלקים ממקסיקו נמצאים תחת מעקב סופה טרופית וממשלתה העמידה 18 אלף חיילים בכוננות כדי לסייע במאמצי החילוץ. שירות הפארקים הלאומיים סגר גם את הפארק הלאומי ג'ושוע טרי והשמורה הלאומית מוג'בי, שניהם בקליפורניה, כדי למנוע ממבקרים להיתקע במקרה של הצפה.

מתכוננים לסופה בלונג ביץ', קליפורניה
מתכוננים לסופה בלונג ביץ', קליפורניה | צילום: רויטרס

סופות הוריקן וסופות טרופיות נפוצות במידה מסוימת במקסיקו, אבל הפעם האחרונה שסופה טרופית הגיעה לחוף בדרום קליפורניה הייתה בלונג ביץ' ב-1939. מומחים אומרים שאירועי מזג האוויר החריגים הפוקדים את ארה"ב - וכמה אזורים ברחבי העולם - מושפעים משינויי אקלים הנגרמים על ידי האדם.

מוקדם יותר החודש התחוללה בהוואי השריפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של ארה"ב המודרנית - כשלפחות 111 בני אדם נהרגו. הנזק הוחמר על ידי רוחות הוריקן שעברו באזור.