"צריכות להתפטר": נשיאות האוניברסיטאות בארה"ב התקשו לגנות אנטישמיות

במהלך דיון שנערך בקונגרס על גילויי שנאה ליהודים בקמפוסים, ראשי האוניברסיטאות היוקרתיות הרווארד, MIT ופנסילבניה התחמקו ממתן תשובות ברורות ומגינויים חד משמעיים. נשיאת הרווארד טענה כי קריאות לאינתיפאדה הן "פוגעניות" - אך לא אמרה מה יהיו ההשלכות של סטודנטים שישמיעו קריאות מסוג זה. חברת קונגרס רפובליקנית תקפה: "מספר התלמידים היהודים בהרווארד ירד מ-25% ל-5-10% - למה אתם חושבים שזה קרה?"

זמן צפייה: 05:20

נשיאות האוניברסיטאות האמריקניות היוקרתיות הרווארד, MIT ופנסילבניה העידו אתמול (שלישי) בדיון שנערך בקונגרס בנושא העלייה במקרי אנטישמיות בקמפוסים, במהלכו הן סיפקו תשובות תמוהות והתחמקו מגינויים ברורים לגילויי שנאה נגד יהודים. השלוש אף סירבו לענות כאשר נשאלו האם קריאה לרצח עם ביהודים נחשבת לבריונות והטרדה.

"היום ניתנת לכן ההזדמנות להתייחס למקרי האנטישמיות הרבים שהתרחשו בקמפוסים שלכם ומנעו מסטודנטים להרגיש בטוחים", אמרה בפתח הדיון חברת בית הנבחרים הרפובליקנית ורג'יניה פוקס, המכהנת כיושבת ראש הוועדה לענייני חינוך ועבודה. בהמשך אמרה פוקס: "לאחר אירועי החודשיים האחרונים, ברור שאנטישמיות והאוניברסיטה הם שני רעיונות שלא ניתן לנתק זה מזה". שעות לאחר מכן, בעקבות הביקורת והסערה, הבהירה נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי: "קריאות לרצח עם הן דבר נתעב; נפעל נגד מי שיאיים על יהודים".

יו"ר יד ושם, דני דיין, הגיב על הדברים שנאמרו בדיון וכתב: "יד ושם מוטרד מאוד מסירובן של נשיאות האוניברסיטאות לטעון שקריאות רצח עם נגד יהודים אינן מפרות את מדיניות האוניברסיטאות ואת קוד ההתנהגות, ומהצדקתן את הדברים כי מדובר ב'החלטה תלוית הקשר'. לא יכול להיות הקשר שמצדיק קריאות לרצח עם בקמפוסים. בכל הנוגע ליהודים, לישראל ולאנטישמיות - הנהגות המוסדות האקדמיים אינן לוקחות אחריות. 'לעולם לא עוד' צריך להתחיל בחינוך".

נשיאת אוניברסיטת הרווארד, ד"ר קלודין גיי
נשיאת אוניברסיטת הרווארד, ד"ר קלודין גיי | צילום: רויטרס
חבר בית הנבחרים אליס סטפניק
חבר בית הנבחרים אליס סטפניק | צילום: רויטרס

במהלך הדיון חברי קונגרס ניסו שוב ושוב לחלץ תשובות וגינויים לאנטישמיות. חברת בית הנבחרים הרפובליקנית אליס סטפניק מניו יורק, שהתבלטה במיוחד, שאלה את נשיאת הרווארד, ד"ר קלודין גיי, האם קריאה לרצח עם נגד יהודים מהווה הפרה של תקנות האוניברסיטה. על אף שסטפניק ביקשה תשובה מפורשת, גיי סירבה להשיב בחיוב ואמרה: "הכללים בנוגע לבריונות והטרדה הם ברורים ואנחנו פועלים כאשר הם מופרים על ידי סטונדטים".

כשנשאלה את אותה השאלה, נשיאת MIT היהודייה, ד"ר סאלי קורנבלות, התחמקה ואמרה כי היא "לא ראתה קריאות לרצח עם נגד יהודים" בקמפוס שלה. עוד הוסיפה: "קריאות לאינתיפאדה עשויות להיות אנטישמיות לפי הקשר מסוים". נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה ליז מגיל התנגדה אף היא להשיב בצורה חד משמעית והסתפקה באמירה: "אם הקריאות הופכות למעשים או מופנות בצורה ישירה למישהו זו יכולה להיחשב כהטרדה".

בעקבות ההתחמקויות התמוהות, סטפניק קראה לשלוש נשיאות האוניברסיטאות להתפטר מתפקידיהן. "אתן מבינות שהתשובות שלכן מהוות דהומניזציה של סטודנטים יהודים?" שאלה חברה הקונגרס, והוסיפה: "זו אנטישמיות והתשובה צריכה להיות כן. אתן צריכות להתפטר". בנוסף, בפנייה ישירה לד"ר גיי, סטפניק תהתה: "מספר התלמידים היהודים בהרווארד ירד מ-25% בשנות ה-90 ל5-10% כיום - למה אתם חושבים שזה קרה?". נשיאת הרווארד לא הצליחה לספק תשובה לשאלה.

דיון הקונגרס על עליית האנטישמיות בקמפוסים
צילום: רויטרס

בהמשך, גיי נשאלה האם המחלקה ללימודי המזרח התיכון של האוניברסיטה קיבלה תרומות בסך 1.5 מיליארד דולר מגופים וממשלות זרות. "אנחנו מקבלים מימון ממגוון של מקורות" השיבה, לאחר שסירבה פעם נוספת לספק תשובה חיובית או שלילית ברורה.

בשלב מסוים של הדיון שלוש נשיאות האוניברסיטאות ביקשו להתמקד בשנאה נגד מוסלמים, שנמצאת אף היא בעלייה. מחוקקים רפובליקנים טענו בתגובה כי פעמים רבות תלונות על אנטישמיות "מנוטרלות" באמצעות טענות על שנאת מוסלמים. "זה שקר לטעון שאנטישמיות ושנאת מוסלמים הן בעיות בהיקף שווה במדינה הזו", אמר חבר הקונגרס הרפובליקני בוב גוד מווירג'יניה.